Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Problematika lexikální synonymie v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň základní školy se zaměřením na metody cvičné

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F15%3A43930413" target="_blank" >RIV/49777513:23420/15:43930413 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://ncds.ff.cuni.cz/system/files/NCDS2-2015_Spevackova.pdf" target="_blank" >http://ncds.ff.cuni.cz/system/files/NCDS2-2015_Spevackova.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Problematika lexikální synonymie v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň základní školy se zaměřením na metody cvičné

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V souvislosti s požadavky stanovenými v Rámcovém vzdělávacím programu nás zajímají metody vedoucí ke zdokonalování stylistických a vyjadřovacích schopností žáků druhého stupně základní školy. V příspěvku se zaměřujeme na cvičné metody vedoucí ke zdokonalování schopnosti žáků využívat v jazykových projevech synonymních prostřed ků. Položili jsme si otázku, které druhy slohových cvičení jsou v učebnicích českého jazy ka využívány v souvislosti s učivem o synonymii, nakolik jsou tato cvičení zaměřena na pouhé upevňování znalostí (cvičení lexikální) a nakolik na rozvíjení dovednosti užívat synonymie v projevech (cvičení lexikálněstylizační a textová). Předpokládali jsme, že v nižších ročnících budou v učebnicích zastoupena především lexikální cvičení, ve vyš ších ročnících budou ve vyšší míře zastoupena cvičení lexikálněstylizační a cvičení texto vá. Provedli jsme víceméně náhodný výběr učebnic, jehož východiskem byl oficiální seznam učebnic, zveřejněný na webových stránkách MŠMT. Naše sonda ukázala, že v učebnicích českého jazyka pro druhý stupeň základní školy vysoké procento zastoupených cvičení tvoří cvičení lexikální, v menší míře jsou zastoupena cvičení lexikálněstylizační, téměř vůbec cvičení textová. Jednotlivé učebnice se od sebe liší hlavně celkovým počtem synonymických cvičení a rozsahem teoretického zpracování.

  • Název v anglickém jazyce

    Synonymy in Czech language textbooks at the second stage of elementary schools - practice methods

  • Popis výsledku anglicky

    In the context of requirements stipulated by the Framework Educational Programme, we are interested in methods aimed at improving stylistic and expressive language abilities of students at the second stage of elementary education. Our article is focused on practice methods leading to the students' improved ability to use synonyms in their language output. Our concern was what types of composition activities in Czech language textbooks are used while teaching synonymy-related material, to what extent these activities merely consolidate acquired knowledge (lexical practice activities) and to what extent they aim to develop the ability to use synonyms in students' language output (lexical-stylistic and textual practice activities). The hypothesis was that lexical activities would prevail in the lower stage textbooks while lexical-stylistic and textual activities would occur more frequently in the higher grades of elementary school. The textbooks were selected at random from the official list available at the Ministry of Education website. Our survey showed that Czech language textbooks for the second stage of elementary schools contain a high percentage of lexical practice activities, to a lesser degree lexical-stylistic practice activities and practically no textual practice activities. The textbooks differ mainly in the number of synonymy exercises and in the extent of theory presented.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Nová čeština doma a ve světě

  • ISSN

    1805-367X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    112-117

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus