Problematika lexikální synonymie v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň základní školy se zaměřením na metody cvičné
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F15%3A43930413" target="_blank" >RIV/49777513:23420/15:43930413 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ncds.ff.cuni.cz/system/files/NCDS2-2015_Spevackova.pdf" target="_blank" >http://ncds.ff.cuni.cz/system/files/NCDS2-2015_Spevackova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Problematika lexikální synonymie v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň základní školy se zaměřením na metody cvičné
Popis výsledku v původním jazyce
V souvislosti s požadavky stanovenými v Rámcovém vzdělávacím programu nás zajímají metody vedoucí ke zdokonalování stylistických a vyjadřovacích schopností žáků druhého stupně základní školy. V příspěvku se zaměřujeme na cvičné metody vedoucí ke zdokonalování schopnosti žáků využívat v jazykových projevech synonymních prostřed ků. Položili jsme si otázku, které druhy slohových cvičení jsou v učebnicích českého jazy ka využívány v souvislosti s učivem o synonymii, nakolik jsou tato cvičení zaměřena na pouhé upevňování znalostí (cvičení lexikální) a nakolik na rozvíjení dovednosti užívat synonymie v projevech (cvičení lexikálněstylizační a textová). Předpokládali jsme, že v nižších ročnících budou v učebnicích zastoupena především lexikální cvičení, ve vyš ších ročnících budou ve vyšší míře zastoupena cvičení lexikálněstylizační a cvičení texto vá. Provedli jsme víceméně náhodný výběr učebnic, jehož východiskem byl oficiální seznam učebnic, zveřejněný na webových stránkách MŠMT. Naše sonda ukázala, že v učebnicích českého jazyka pro druhý stupeň základní školy vysoké procento zastoupených cvičení tvoří cvičení lexikální, v menší míře jsou zastoupena cvičení lexikálněstylizační, téměř vůbec cvičení textová. Jednotlivé učebnice se od sebe liší hlavně celkovým počtem synonymických cvičení a rozsahem teoretického zpracování.
Název v anglickém jazyce
Synonymy in Czech language textbooks at the second stage of elementary schools - practice methods
Popis výsledku anglicky
In the context of requirements stipulated by the Framework Educational Programme, we are interested in methods aimed at improving stylistic and expressive language abilities of students at the second stage of elementary education. Our article is focused on practice methods leading to the students' improved ability to use synonyms in their language output. Our concern was what types of composition activities in Czech language textbooks are used while teaching synonymy-related material, to what extent these activities merely consolidate acquired knowledge (lexical practice activities) and to what extent they aim to develop the ability to use synonyms in students' language output (lexical-stylistic and textual practice activities). The hypothesis was that lexical activities would prevail in the lower stage textbooks while lexical-stylistic and textual activities would occur more frequently in the higher grades of elementary school. The textbooks were selected at random from the official list available at the Ministry of Education website. Our survey showed that Czech language textbooks for the second stage of elementary schools contain a high percentage of lexical practice activities, to a lesser degree lexical-stylistic practice activities and practically no textual practice activities. The textbooks differ mainly in the number of synonymy exercises and in the extent of theory presented.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Nová čeština doma a ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
112-117
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—