Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Diagnostics of professional-psychological readiness of Russian teachers for the implementation of inclusive education

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F19%3A43956137" target="_blank" >RIV/49777513:23420/19:43956137 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/11025/35955" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11025/35955</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    ruština

  • Název v původním jazyce

    Diagnostika professional´no-psichologičeskoj gotovnosti rossijskich pedagogov k realizacii inkljuzivnogo obrazovanija

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Stat´ja posvjaščena probleme gotovnosti pedagogov k realizacii inkljuzivnogo obrazovanija. Akcent sdelan na diagnostike professional´no-psichologičeskich osobennostej pedagogov k realizacii inkljuzivnogo obrazovanija. V anketirovanii prinjali učastie 277 čelovek iz Rossii. Srednij pedagogičeskij staž oprošennych pedagogov sostavil 10,3 goda. Issledovanie osuščestvljalos´ s ispol´zovaniem anket: Anketa dlja vyjavlenija samoocenki professional´nych kompetencij učitelja; Anketa dlja samoocenki otdel´nych vidov kompetencii učitelja v rabote s učenikami so special´nymi obrazovatel´nymi potrebnostjami. Sravnenie respondentov osuščestvljalos´ po parametru - staž pedagogičeskoj dejatel´nosti. U bol´šinstva učitelej praktičeski vse professional´nye kompetencii, neobchodimye pri rabote s učaščimisja s osobymi obrazovatel´nymi potrebnostjami, ocenivajutsja ispytuemymi na dostatočno vysokom urovne. Sravnitel´nyj analiz polučennych dannych pokazyvaet naličie statističeski značimych različij v raspredelenii otvetov u pedagogov s raznym stažem professional´noj dejatel´nosti po bloku psichologo-pedagogičeskich kompetencij. Statističeskij analiz pokazal, čto molodye specialisty lučše osvedomleny o psichologo-pedagogičeskich osnovach inkljuzivnogo obrazovanija. Rezul´taty issledovanija pokazali, čto učitelja v bol´šinstve svoem otnosjatsja položitel´no k samoj rabote v uslovijach inkljuzivnogo obrazovanija. Pri ètom osoznajut, čto u nich nedostatočno professional´nych i psichologo-pedagogičeskich kompetencij k rabote s det´mi s osobymi obrazovatel´nymi potrebnostjami v uslovijach inkljuzii.

  • Název v anglickém jazyce

    Diagnostics of professional-psychological readiness of Russian teachers for the implementation of inclusive education

  • Popis výsledku anglicky

    The article is devoted to the problem of the willingness of teachers to implement inclusive education. The emphasis is on the diagnosis of professional and psychological characteristics of teachers to implement inclusive education. The survey was attended by 277 people from Russia. The average teaching experience of the interviewed teachers was 10.3 years. The study was carried out using questionnaires: Questionnaire to identify self-esteem of professional competencies of teachers; а questionnaire for self-assessment of certain types of teacher competence in working with students with special educational needs. Comparison of respondents was carried out according to the parameter – experience of pedagogical activity. Most teachers have almost all the professional competencies necessary when working with students with special educational needs, and the subjects assess them at a fairly high level. A comparative analysis of the data shows the presence of statistically significant differences in the distribution of answers among teachers with different lengths of professional activity in the block of psychological and pedagogical competencies. Statistical analysis showed that young professionals are better aware of the psychological and pedagogical foundations of inclusive education. The results of the study showed that most teachers are positive about the work itself in an inclusive education. At the same time, they realize that they do not have enough professional, psychological and pedagogical competencies to work with children with special educational needs in the context of inclusion.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kazanskij pedagogičeskij žurnal

  • ISSN

    1726-846X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    135

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    RU - Ruská federace

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    143-150

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus