Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mluvnice polského jazyka a učebnice polštiny jako cizího jazyka pro Čechy v období 19. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F23%3A43969486" target="_blank" >RIV/49777513:23420/23:43969486 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Mluvnice polského jazyka a učebnice polštiny jako cizího jazyka pro Čechy v období 19. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá koncepcí a didaktickým pojetím učebnic polského jazyka vzniklých v průběhu 19. století, které jsou uvedeny v chronologickém pořadí. Představuje model lexikonu Josefa Dobrovského jako východisko pro lexikální díla a připomíná význam díla Jana Amose Komenského pro cizojazyčné učebnice. Rozebírá jednotlivé publikace z hlediska použité výukové metody, přičemž pozornost věnuje použití gramaticko-deskriptivní metody, agramatické metody a specifické výukové metodě polyglota Františka Vykypěla. Autor nejprve sleduje koncepci jednotlivých učebních textů a jejich doplňování o cvičení a praktické pasáže, jako jsou ukázky textů, glosáře a základní informace o polských reáliích, dále postupný přechod od popisného polského slovníku k modernímu učebnímu materiálu určenému pro výuku polštiny. jako cizí jazyk je analyzován. Řada učebních textů napsaných v 19. století dokumentuje soudobý význam polštiny v českém kontextu a dokládá, že znalost jazyka sousedů vytváří vzájemné klíčové uzly.

  • Název v anglickém jazyce

    Polish language course book and textbook of Polish as a foreign language for the Czech in the 19th century

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the conception and didaktic concept of Polish language textbooks created during the 19th century, which are presented in chronological order. It presents the model of Josef Dobrovský´s lexicon as the starting point for the lexical works and recalls the importance of the work of John Amos Comenius for foreign language textbooks. It analyses individual publications in terms of the teaching method used, paying attention to the use of the grammatical-descriptive method, the agrammatical method and the specific teaching method of the polyglot František Vykypěl. The author first traces the conception of individual teaching texts and their supllementation with exercises and practical passages such as sample texts, glossaries and basic information about Polish realities, then the gradual shift from a descriptive Polish language lexicon to a modern teachiung material designed for teaching Polish as a foreign language is analysed. A number of teaching texts written in the 19th century document the contemporary importance of the Polish language in the Czech context, documenting that knowledge of the langugage of neighbours creates mutual key nodal points.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Czechy przez naukę języka do rozumienia kultury. Księga dedykowana Teresie Piotrowskiej-Małek

  • ISBN

    978-83-67209-32-8

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    121-134

  • Počet stran knihy

    272

  • Název nakladatele

    LIBRON - Filip Lohner

  • Místo vydání

    Kraków

  • Kód UT WoS kapitoly