Zaklínání Radka Malého
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F24%3A43972620" target="_blank" >RIV/49777513:23420/24:43972620 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dokumenty.osu.cz/pdf/kcd/slovoaobraz/slovoaobraz-14-1.pdf" target="_blank" >https://dokumenty.osu.cz/pdf/kcd/slovoaobraz/slovoaobraz-14-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zaklínání Radka Malého
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je zaměřena na analýzu lyrických miniatur Radka Malého ze sbírky Listonoš vítr (2011), výzkum je pak orientován na báseň Zaklínání psí v recepci jak dospělých čtenářů (studentů učitelství), tak čtenářů pubescentních (primánů). Předmětem výzkumu byly komparace obou komunikačních situací, ověření textových výzev básně ve vztahu k věkově-recepčním dispozicím čtenáře, posouzení estetické provázanosti daného textu a ilustrace Pavla Čecha. Výzkumné šetření přineslo překvapivá zjištění. Zaprvé: v recepci dospělých čtenářů byla báseň Zaklínání psí Radka Malého interpretována převážně v sentimentálně nostalgické, idylické, příp. kontemplativní poloze, zatímco v recepci pubescentních čtenářů poodkrývala formou pohádkově vyložených motivů též hořká témata života (problém opilství, příp. závislosti a opuštěnosti). Zadruhé: báseň pro svou tvarovou sevřenost (motivickou hutnost) vybízela k různorodému (i významově protichůdnému) přečtení. Zatřetí: čtenářská a ilustrátorská konkretizace textu se v recepci oslovených respondentů většinou rozcházely.
Název v anglickém jazyce
Incantations of Radek Malý
Popis výsledku anglicky
The study focuses on the analysis of lyrical miniatures by Radek Malý from his collection Listonoš vítr (2011), most notably the poem Zaklínání psí in the reception of both adult readers (student teachers) and pubescent readers (upper secondary on grammar school). The subject of the research is the comparison of both communication situations, verification of the textual prompts of the poem in relation to the reader's age-receptive dispositions, assessment of the aesthetic coherence of the given text and illustrations by Pavel Čech. The research investigation produced some surprising findings. First: In the reception of adult readers, Radek Malý's poem Zaklínání psí was interpreted mainly in a sentimentally nostalgic, idyllic, or in a contemplative position, while in the reception of pubescent readers it also highlighted bitter themes of life (the problem of drunkenness, addiction and abandonment) in the form of fairy-tale motifs. Second: The poem, due to its compactness of form (motivic density), encouraged diverse (even contradictory in meaning) readings. Third: Readers' and illustrators' concretization of the text mostly differed in the reception.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovo a obraz v komunikaci s dětmi
ISSN
1805-1464
e-ISSN
1805-1464
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
5-17
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—