Proctoring v distančním vzdělávání: od provizorních k trvalým řešením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F24%3A43974670" target="_blank" >RIV/49777513:23420/24:43974670 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/3971" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/3971</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2024.3971" target="_blank" >10.14712/23362189.2024.3971</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proctoring v distančním vzdělávání: od provizorních k trvalým řešením
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie se zaměřuje na výzkum využití proctoringu v online vzdělávání a na výzkum jeho vlivu na udržení akademické integrity. Online proctoring (nebo také online dozorování) je metoda využívaná při distančním vzdělávání, která umožňuje monitorování studentů během online testů nebo zkoušek. Studie přináší výsledky obsahové analýzy 36 otevřených odborných studií z databáze Web of Science, které se proctoringu věnují. Analýza zahrnuje nejen výhody proctoringu, jako je prevence podvádění a posílení důvěryhodnosti výsledků, ale také výzvy spojené s touto metodou. Mezi tyto výzvy patří obavy o soukromí studentů a zvyšující se míra úzkosti zkoušených v průběhu proctorovaných zkoušek. Studie zkoumá také technologické a lidské faktory, které mohou ovlivnit efektivitu online proctoringu. Výsledky studie upozorňují na potřebu vyváženého přístupu k použití této metody a ukazují, že vývoj technologií a postupy týkající se soukromí studentů jsou klíčovými aspekty pro budoucnost proctoringu v online vzdělávání. Ze zkušeností popisovaných v analyzovaných studiích lze doporučit využít proctoring v těch případech, kdy poskytuje studentům určitou výhodu (např. při dokladování transparentnosti online zkoušky vůči budoucímu zaměstnavateli). Studie otevírá cestu pro další zkoumání této problematiky a zdůrazňuje potřebu věnovat pozornost legislativním, technickým a fi lozofi ckým aspektům online proctoringu.
Název v anglickém jazyce
Online Learning Assessment and Online Proctoring: A review study
Popis výsledku anglicky
Th is study focuses on research on the use of online proctoring in online education and its impact on maintaining academic integrity. It presents the results of a content analysis of 36 open peer-reviewed studies from the Web of Science database that address proctoring. Th e analysis includes not only the benefi ts of proctoring, such as preventing cheating and enhancing the credibility of results, but also the challenges associated with this method. Th ese challenges include concerns about student privacy and increasing levels of examinee anxiety during proctoring. Thestudy also examines the technological and human factors that may aff ect the eff ectiveness of online proctoring. Th e results of the study highlight the need for a balanced approach to the use of this method and show that the evolution of technology and practices related to student privacy arekey considerations for the future of online proctoring in online education. From the experiencesdescribed in the analysed studies, it can be recommended to use proctoring in those cases whereit provides some advantage to students (e.g. when proving the transparency of an online exam toa future employer, etc.). Th e study opens the way for further research on this issue and highlightsthe need to pay attention to the legislative, technical and philosophical aspects of online proctoring. Th e expert article was written with the fi nancial support of the Ministry of Education of theCzech Republic within the project of the National Renewal Plan for the Higher Education Sectorfor 2022-2024 in the specifi c objective: SC C2 Security of Distance Education
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Svazek periodika
74
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
253-272
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—