"First to understand, then to learn".French language textbooks from the point of view of intertextuality.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F15%3A43889717" target="_blank" >RIV/60076658:12210/15:43889717 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
francouzština
Název v původním jazyce
((D'abord comprendre, puis apprendre}}. ? propos des manuels de FLE du point de vue de l'intertextualité
Popis výsledku v původním jazyce
L'objectif de notre contribution est de présenter nos réflexions sur les rapports entre les textes du manuel Alter Ego+ A2 dans une nouvelle perspective plus influencée par le domaine de la théorie littéraire que par la didactique des langues. C'est le concept de l'intertextualité (relations transtextuelles) selon Gérard Genette présenté dans son ?uvre Palimpsestes: la Littérature au second degré que nous appliquons a l'analyse des relations intertextuelles dans le manuel cité ci-dessus que nous essaierons de montrer, afin d'enrichir l'approche didactique existante, qui domine les recherches contemporaines.
Název v anglickém jazyce
"First to understand, then to learn".French language textbooks from the point of view of intertextuality.
Popis výsledku anglicky
The objective of the following contribution is to present an original point of view on language textbook analyses influenced by approaches commonly applied in the domain of literary science to describing complicated relations which exist between different types of literary texts. Firstly we mention traditional approaches to pedagogic research used in textbook analyses in the Czech education environment and their restrictions. The second part of the contribution focuses on the possible applications of the concept and typology of intertextual (transtextual) relations formulated by Gérard Genette in his work Palimpsestes : la Littérature au second degré to the analysis of texts and intertextual relations comprised in language textbooks. Finally we try toshow how this approach to textbook analysis can enrich existing textbook research by providing concrete examples from the French language textbook Alter Ego + A2.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Svět literatury / Le monde de la littérature - zvláštní číslo: Analyse de texte - Intertextualité
ISSN
0862-8440
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
Podzim 2015
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
214-222
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—