Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha jako inspirace pro filozofující literaturu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F15%3A43889857" target="_blank" >RIV/60076658:12260/15:43889857 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha jako inspirace pro filozofující literaturu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text je příspěvkem k inovativnímu přístupu k výuce literatury ve smyslu prohloubení komunikativní a sociální dimenze tohoto vyučovacího předmětu skrze posílení interpretační metody kritického čtení apelem na využití filozofického reflexivního dialogu. Zauniverzální nástroj pro rozvoj kritického myšlení považuje autorka filozofii (zejména logiku, sokratovský dialog), která se zároveň stává nástrojem pro hledání odpovědí na vážné otázky existenciální a etické. Filozofická reflexe literárního díla je vrcholem reflexivního učení, protože směřuje k formování hodnot osobních, etiky a přesvědčení. Autorka předkládá modelový přístup k využití filozofických dialogů zaměřených na román Miguela de Cervantese Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha. Autorka zdůvodňuje svoji volbu a podává přehled využití čítankových ukázek na českých základních a středních školách. Jádro příspěvku tvoří seznam filozofických otázek a jedné tvořivé aktivity, vztahujících se k nejčastějšímu námětu čítankových ukázek

  • Název v anglickém jazyce

    The Ingenious Gentleman Don Quixote of La Mancha as an Inspiration for Philosophizing Literature

  • Popis výsledku anglicky

    The text is a contribution to the innovative approach to teaching literature considering communicative and social dimensions of the subject and its intensification via interpretative methods of critical reading and the use of philosophical reflexive dialogues. In the author's view the universal tool for the development of critical thinking seems to be philosophy itself (mainly logic, Socratic dialogue) which is considered to be also a tool for searching for answers on serious existential and ethical questions. Philosophical reflections of literary works represent the climax of reflexive teaching thanks to their aiming to reach personal values, ethic and beliefs. The author presents a new approach to the use of philosophical dialogues focused on the novel The Ingenious Gentleman Don Quixote of La Mancha by Miguel de Cervantes. She gives reasons for her choice of the novel and sums up the use of primary and secondary school textbook extracts in Czech schools. The substance of the article

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Lingua viva

  • ISSN

    1801-1489

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    21

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    65-73

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus