Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha jako inspirace pro filozofující literaturu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F15%3A43889857" target="_blank" >RIV/60076658:12260/15:43889857 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha jako inspirace pro filozofující literaturu
Popis výsledku v původním jazyce
Text je příspěvkem k inovativnímu přístupu k výuce literatury ve smyslu prohloubení komunikativní a sociální dimenze tohoto vyučovacího předmětu skrze posílení interpretační metody kritického čtení apelem na využití filozofického reflexivního dialogu. Zauniverzální nástroj pro rozvoj kritického myšlení považuje autorka filozofii (zejména logiku, sokratovský dialog), která se zároveň stává nástrojem pro hledání odpovědí na vážné otázky existenciální a etické. Filozofická reflexe literárního díla je vrcholem reflexivního učení, protože směřuje k formování hodnot osobních, etiky a přesvědčení. Autorka předkládá modelový přístup k využití filozofických dialogů zaměřených na román Miguela de Cervantese Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha. Autorka zdůvodňuje svoji volbu a podává přehled využití čítankových ukázek na českých základních a středních školách. Jádro příspěvku tvoří seznam filozofických otázek a jedné tvořivé aktivity, vztahujících se k nejčastějšímu námětu čítankových ukázek
Název v anglickém jazyce
The Ingenious Gentleman Don Quixote of La Mancha as an Inspiration for Philosophizing Literature
Popis výsledku anglicky
The text is a contribution to the innovative approach to teaching literature considering communicative and social dimensions of the subject and its intensification via interpretative methods of critical reading and the use of philosophical reflexive dialogues. In the author's view the universal tool for the development of critical thinking seems to be philosophy itself (mainly logic, Socratic dialogue) which is considered to be also a tool for searching for answers on serious existential and ethical questions. Philosophical reflections of literary works represent the climax of reflexive teaching thanks to their aiming to reach personal values, ethic and beliefs. The author presents a new approach to the use of philosophical dialogues focused on the novel The Ingenious Gentleman Don Quixote of La Mancha by Miguel de Cervantes. She gives reasons for her choice of the novel and sums up the use of primary and secondary school textbook extracts in Czech schools. The substance of the article
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lingua viva
ISSN
1801-1489
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
21
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
65-73
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—