Výkonová motivace, zájem a autonomie ve vyučování tělesné výchovy: Kompatibilita nebo kontraverze?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F01%3A00003087" target="_blank" >RIV/60076658:12410/01:00003087 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výkonová motivace, zájem a autonomie ve vyučování tělesné výchovy: Kompatibilita nebo kontraverze?
Popis výsledku v původním jazyce
Autoři se zabývají zejména vztahem vývoje výkonové motivace a zájmu. Zvýrazňují skutečnost, že výkonové motivace je lhostejná k objektu, zatímco zájmy jsou na objektu závislé. Uvažovány jsou incentivy vztahující se k aktivitě i ke konsekvencím. Na základě autodeterminační teorie překlenují většinu rozdílností mezi výkonovou motivací a pedagogickou teorií zájmu. Z pojetí bazálních potřeb (kompetence, autonomie, sociální začlenění) je zřejmá blízkost potřeby kompetence a evropského pojetí výkonové motivace. Rozvoj výkonové motivace a zájmu může být veden přes autonomii ve vyučování či korespondující proměnné výkonové motivace (aspirační úroveň, atribuce a vztahové normy). V tomto kontextu je diskutována otázka toho, co skutečně můžeme ve vyučování měnit.Jsou to motivy nebo "life management skills"? Odpověď na ni je však závislá na používaném motivačním konstruktu.
Název v anglickém jazyce
Achievement motivation, interest and autonomy in school PE: Are they compatible?
Popis výsledku anglicky
The contribution overviews the similarities between the development of interest and the development of achievement motivation. Theory of achievement motivation had to be "subject-indifferent", while interests are subject-related motivations. Both activity-related and consequences-related incentives are taken into consideration. Self-determination theory (Deci & Ryan) serve to elucidating discrepancies and overlaps between educational theory of interest and theory of achievement motivation. We agree withKrapp taht basic needs are satisfied in an optional manner during a peron´s contact with the interest object. Besides need for autonomy and for social relatedness, the need for competence is named first as people´s striving to experience their ability to act and to increase their comptence to cope with the importent tasks and problems. So defined, the need for competence is not far from the concept of achievement motivation as this has been introduced into European psychology by Heckhau
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AK - Sport a aktivity volného času
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2001
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Humanitní základy kinantropologických studií
ISBN
80-85783-34-3
Počet stran výsledku
200
Strana od-do
103-113
Počet stran knihy
—
Název nakladatele
Hanex
Místo vydání
Hanex Olomouc
Kód UT WoS kapitoly
—