Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Modelování reálných situací v matematice na SŠ - Stěhovací problém

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F13%3A43885689" target="_blank" >RIV/60076658:12410/13:43885689 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Modelování reálných situací v matematice na SŠ - Stěhovací problém

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek představuje možnosti využití programu GeoGebra při výuce středoškolské matematiky: při řešení problémů, jejichž formulace je středoškolským studentům snadno srozumitelná, ale standardní řešení nespadá do středoškolského kurikula. GeoGebra nabízí alternativní řešení celého problému nebo některé jeho části. První část příspěvku se věnuje problému stěhování skříně rohovou chodbou a různými souvisejícími modely. Druhá část se věnuje zjednodušenému modelu, který zanedbává hloubku skříně. Třetí část příspěvku představuje čistě analytické řešení problému. Příspěvek nabízí zajímavé rozšíření tématu Goniometrické funkce na střední škole: využívá trigonometrie k vytvoření modelu reálné situace a jeho podrobnému rozboru, procvičuje úpravy výrazů obsahujících goniometrické funkce. Také je rozšířením tématu Vlastnosti funkce (minimum funkce). Třetí část příspěvku ukazuje souvislost s nepovinným tématem Diferenciální počet (hledání minima funkce pomocí derivace) a další rozšíření tématu Gonio

  • Název v anglickém jazyce

    Modeling real situations in mathematics at upper-secondary schools ? Moving problem

  • Popis výsledku anglicky

    The article presents some possibilities of using GeoGebra software in upper-secondary mathematics: for solving problems that have a simply formulation but their standard solution does not belong to upper-secondary curriculum. GeoGebra offers an alternative solution to the problem or to its part. The first part of the article focuses on the problem with moving a cupboard around a corner. The second part introduces a simplified version of the problem, which omits the depth of the cupboard. The third partshows a pure analytic solution to the problem. The paper offers an interesting extension of upper-secondary mathematics: uses trigonometry for constructing a model of a real-life situation and for its analysis, practices manipulations with goniometric expressions. It also extends an upper-secondary topic ?Properties of functions?, and an optional topic ?Calculus? (namely looking for an extreme using a derivative).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    South Bohemia Mathematical Letters

  • ISSN

    2336-2081

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    67-75

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus