Modelování reálných situací v matematice na SŠ - Stěhovací problém
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F13%3A43885689" target="_blank" >RIV/60076658:12410/13:43885689 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Modelování reálných situací v matematice na SŠ - Stěhovací problém
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje možnosti využití programu GeoGebra při výuce středoškolské matematiky: při řešení problémů, jejichž formulace je středoškolským studentům snadno srozumitelná, ale standardní řešení nespadá do středoškolského kurikula. GeoGebra nabízí alternativní řešení celého problému nebo některé jeho části. První část příspěvku se věnuje problému stěhování skříně rohovou chodbou a různými souvisejícími modely. Druhá část se věnuje zjednodušenému modelu, který zanedbává hloubku skříně. Třetí část příspěvku představuje čistě analytické řešení problému. Příspěvek nabízí zajímavé rozšíření tématu Goniometrické funkce na střední škole: využívá trigonometrie k vytvoření modelu reálné situace a jeho podrobnému rozboru, procvičuje úpravy výrazů obsahujících goniometrické funkce. Také je rozšířením tématu Vlastnosti funkce (minimum funkce). Třetí část příspěvku ukazuje souvislost s nepovinným tématem Diferenciální počet (hledání minima funkce pomocí derivace) a další rozšíření tématu Gonio
Název v anglickém jazyce
Modeling real situations in mathematics at upper-secondary schools ? Moving problem
Popis výsledku anglicky
The article presents some possibilities of using GeoGebra software in upper-secondary mathematics: for solving problems that have a simply formulation but their standard solution does not belong to upper-secondary curriculum. GeoGebra offers an alternative solution to the problem or to its part. The first part of the article focuses on the problem with moving a cupboard around a corner. The second part introduces a simplified version of the problem, which omits the depth of the cupboard. The third partshows a pure analytic solution to the problem. The paper offers an interesting extension of upper-secondary mathematics: uses trigonometry for constructing a model of a real-life situation and for its analysis, practices manipulations with goniometric expressions. It also extends an upper-secondary topic ?Properties of functions?, and an optional topic ?Calculus? (namely looking for an extreme using a derivative).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
South Bohemia Mathematical Letters
ISSN
2336-2081
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
67-75
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—