Didaktické znalosti obsahu budoucích učitelů 1. stupně základní školy před studiem didaktiky matematiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F16%3A43890707" target="_blank" >RIV/60076658:12410/16:43890707 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.scied.cz/index.php/scied/article/view/254" target="_blank" >http://www.scied.cz/index.php/scied/article/view/254</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Didaktické znalosti obsahu budoucích učitelů 1. stupně základní školy před studiem didaktiky matematiky
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná studie se věnuje problematice zkoumání didaktických znalostí obsahu v matematice v kontextu vzdělávání budoucích učitelů 1. stupně ZŠ. Jako nástroj pro zkoumání těchto znalostí představuje výukovou pomůcku Concept Cartoons. První část příspěvku uvádí přehled souvisejícího výzkumu, v druhé části popisujeme kvalitativní výzkum s přípravnou studií. Přípravná studie byla zaměřena na způsob použití Concept Cartoons jako nástroje pro zkoumání didaktických znalostí obsahu, vlastní výzkum byl zaměřen na zkoumání didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů 1. stupně ZŠ. Účastníky výzkumu byli studenti druhého ročníku pětiletého magisterského oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, kteří ještě nenavštěvovali univerzitní kurz didaktiky matematiky. Zájem byl soustředěn na znalosti v oblasti číselných oborů. Výsledky šetření potvrdily, že neformální základy didaktických znalostí obsahu mohou někteří budoucí učitelé úspěšně získávat z vlastních zkušeností v roli žáka/studenta na základní škole, střední škole a během nedidaktických univerzitních kurzů. Analýza dat odhalila několik respondentů s dobrou znalostí učebních úloh a žákových miskoncepcí. Zároveň jsme však objevili i respondenty, kteří nejsou schopni rozlišovat mezi identifikací, příčinou a nápravou chyby a kteří mají o možném uvažování žáků nerealistické mylné představy. Obecné výsledky šetření jsou ve studii doloženy konkrétními datovými úryvky.
Název v anglickém jazyce
Pedagogical content knowledge in mathematics of future elementary school teachers who are about to start their mathematics education courses
Popis výsledku anglicky
The study focuses on investigating pedagogical content knowledge in mathematics in the context of future elementary school teachers' education. The primary strategy explored in this study is the use of a teaching tool called "concept cartoons". The first part of the contribution gives an overview of the relevant research, while the second part describes our own empirical research and a preparatory study. The preparatory study focused on the ways in which concept cartoons could be used as a tool for investigating pedagogical content knowledge. The research itself focused on the investigation of pedagogical content knowledge of future primary elementary school teachers. The participants of our research were students of the second year of a five-year master degree university programme for future elementary school teachers who had not yet attended the respective mathematics education college course. We focused on assessing their knowledge in the field of number systems. The results of the research have confirmed that some future teachers are able to acquire some expertise in pedagogical content knowledge in non-formal settings, during their attendance of K-12or non-didactic university courses. The data analysis revealed the several participants had good knowledge of the relevant tasks and pupils' misconceptions. Some participants, however, were unable to distinguish between the act of identifying a mistake and the ability to identify the cause and potential remedy of a mistake. They also had unrealistic expectations about pupils' levels of reasoning. General results of the research are demonstrated by sample data segments.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA14-01417S" target="_blank" >GA14-01417S: Zkvalitňování znalostí matematického obsahu u budoucích učitelů 1. stupně prostřednictvím badatelsky orientované výuky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione (sciED)
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
71-99
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—