Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Exprese ve výuce psychologie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F17%3A43896399" target="_blank" >RIV/60076658:12410/17:43896399 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Exprese ve výuce psychologie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text se věnuje užití exprese a expresivní experimentace ve výuce psychologie. Nejprve je ozřejměn důvod, proč zacházet s expresí ve výuce psychologie na základě jejího cíle, psychologické gramotnosti. Dále je vysvětlen pojem expresivní experimentace a její spojení s reflexí ve vzdělávání s odkazem na filetický přístup. Následně je uvedena konkrétní expresivní úloha, u které jsou analyzované reakce nezúčastněných pozorovatelů aktivity z hlediska čtyř komponent zážitku. Poté je představena alterace expresivní učební úlohy pro výuky psychologie a rozbor reflektivního postupu. Cílem expresivní experimentace a její reflexe ve výuce psychologie je propojit sebezkušenostní rovinu z aktivity s oborem, ne propracovávat osobní nezvládnutá nebo obtížná témata. To odlišuje výuku psychologie od psychoterapie. Takto nastavené učební úlohy ve výuce psychologie jsou označené pojmem tzv. psychofiletika, a to i přes to, že se nejedná o expresivní experimentaci v doslovném slova smyslu, ale o semi-expresi. To znamená, že modalita "jako" je využitá pro porovnávání psychologicky důležitých alternativ příslušného chování člověka.

  • Název v anglickém jazyce

    Expression in the Teaching of Psychology

  • Popis výsledku anglicky

    The text examines the use of expression and expressive experimentation in the teaching of psychology. First, the reason for using expression in the teaching of psychology is explained on the basis of its objective, psychological literacy. Then, the term of expressive experimentation is explained, including its connection to reflection in education with references to the philetic approach. Subsequently, the text presents an actual expressive task in which the reactions of disinterested observers of the activity are analysed in terms of four components of experience. Then, alteration of the expressive learning task for the teaching of psychology and an analysis of the reflective procedure are presented. The aim of expressive experimentation and its reflection in the teaching of psychology is to connect the self-experience level from an activity with the field, not to process personal uncontrolled or difficult topics. This differentiates psychology education from psychotherapy. Such set learning tasks in the teaching of psychology are called psychophiletic, even though it is not expressive experimentation per se, but semi-expression. That means that modality ?as? can be used for comparing psychologically important alternatives of particular human behaviour.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kultura, umění a výchova

  • ISSN

    2336-1824

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus