Exprese ve výuce psychologie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F17%3A43896399" target="_blank" >RIV/60076658:12410/17:43896399 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Exprese ve výuce psychologie
Popis výsledku v původním jazyce
Text se věnuje užití exprese a expresivní experimentace ve výuce psychologie. Nejprve je ozřejměn důvod, proč zacházet s expresí ve výuce psychologie na základě jejího cíle, psychologické gramotnosti. Dále je vysvětlen pojem expresivní experimentace a její spojení s reflexí ve vzdělávání s odkazem na filetický přístup. Následně je uvedena konkrétní expresivní úloha, u které jsou analyzované reakce nezúčastněných pozorovatelů aktivity z hlediska čtyř komponent zážitku. Poté je představena alterace expresivní učební úlohy pro výuky psychologie a rozbor reflektivního postupu. Cílem expresivní experimentace a její reflexe ve výuce psychologie je propojit sebezkušenostní rovinu z aktivity s oborem, ne propracovávat osobní nezvládnutá nebo obtížná témata. To odlišuje výuku psychologie od psychoterapie. Takto nastavené učební úlohy ve výuce psychologie jsou označené pojmem tzv. psychofiletika, a to i přes to, že se nejedná o expresivní experimentaci v doslovném slova smyslu, ale o semi-expresi. To znamená, že modalita "jako" je využitá pro porovnávání psychologicky důležitých alternativ příslušného chování člověka.
Název v anglickém jazyce
Expression in the Teaching of Psychology
Popis výsledku anglicky
The text examines the use of expression and expressive experimentation in the teaching of psychology. First, the reason for using expression in the teaching of psychology is explained on the basis of its objective, psychological literacy. Then, the term of expressive experimentation is explained, including its connection to reflection in education with references to the philetic approach. Subsequently, the text presents an actual expressive task in which the reactions of disinterested observers of the activity are analysed in terms of four components of experience. Then, alteration of the expressive learning task for the teaching of psychology and an analysis of the reflective procedure are presented. The aim of expressive experimentation and its reflection in the teaching of psychology is to connect the self-experience level from an activity with the field, not to process personal uncontrolled or difficult topics. This differentiates psychology education from psychotherapy. Such set learning tasks in the teaching of psychology are called psychophiletic, even though it is not expressive experimentation per se, but semi-expression. That means that modality ?as? can be used for comparing psychologically important alternatives of particular human behaviour.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kultura, umění a výchova
ISSN
2336-1824
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—