Kvalita vrstevnické zpětné vazby při badatelské úloze z biologie člověka v hodinách přírodopisu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43899580" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43899580 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.5817/PedOr2019-1-43" target="_blank" >https://doi.org/10.5817/PedOr2019-1-43</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2019-1-43" target="_blank" >10.5817/PedOr2019-1-43</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kvalita vrstevnické zpětné vazby při badatelské úloze z biologie člověka v hodinách přírodopisu
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek sleduje kvalitu vrstevnické zpětné vazby, kterou poskytli žáci svým spolužákům při řešení badatelské úlohy z biologie člověka. Cílem studie bylo porovnat hodnocení žáků, učitele a výzkumníka a také posoudit obsahovou stránku poskytnuté zpětné vazby, její propracovanost či emoční zatížení. Do studie se zapojilo 15 žáků ze základní školy a 30 žáků z odpovídajícího ročníku víceletého gymnázia. Žáci vyplňovali protokol, který poté jejich spolužáci hodnotili a poskytovali jim pí¬semnou zpětnou vazbu. Pro analýzu poskytnuté zpětné vazby byl použit kódovací ná¬stroj, s jehož pomocí se ukázalo, že ve většině případů žáci poskytli svým spolužákům zpětnou vazbu, v níž se snažili poradit, jak vylepšit jejich dosavadní práci. Problémem je ale nízká zkušenost žáků s badatelskými úlohami, která má vliv i na schopnost poskytnout zpětnou vazbu. Malá zkušenost žáků s tímto typem úloh vede v někte¬rých krocích bádání k nejistotě při formulování rad, jak vylepšit původní protokol, zejména ve vztahu k hodnocení návrhu provedení pokusu. Zároveň mají žáci problém s použitím popisného jazyka, neboť nedokáží své myšlenky a návrhy formulovat, což může vést až k neposkytnutí adekvátního písemného komentáře. Bylo zjištěno, že efektivním krokem byla diskuze žáků nad formulací zpětné vazby ve skupině, čímž došlo k vyjasnění správného řešení a žáci zároveň prokázali schopnost pracovat s vlastní chybou.
Název v anglickém jazyce
The quality of peer-feedback in inquiry activities in Human biology lessons
Popis výsledku anglicky
The paper is focused on quality of peer feedback on solution of inquiry task from Human biology lesson. The main aim of this study is to compare the peer-assessment and assessment performed by teacher and researcher as well as to review the provided feedback, its content, elaboration or emotional dimension. In total, 15 pupils from lower-secondary level and 30 pupils from grammar school (the same grade as the first group of pupils) were involved in this study. Pupils filled the protocol which was assessed by their peers who also provided them the written feedback. We used coding tool for analysis of provided feedback and we found out that the assessors tried to write the feedback to their peers in most of cases and they tried to advise them how to improve their present work. The poor experience with inquiry tasks is the problem because it influences also the ability to provide the feedback. It leads to pupils’ uncertainty in formulating the advices how to improve original protocol, mainly in relation to assessment of design of own experiment. The pupils have also problem with using the descriptive language and they are not able to express their ideas and suggestions. This fact can lead to failure to provide the adequate written commentary. It was found that the discussion during formulating the feedback is very effective way to clarify pupils’ ideas about the right solution of the task and pupils also proved their ability to work with own mistake.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
43-72
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—