Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metodik prevence a jeho role na základní škole

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43900087" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43900087 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Metodik prevence a jeho role na základní škole

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha pojednává o souvislostech a podmínkách práce učitele, který odpovídá za koordinaci, přípravu a evaluaci preventivního programu ve škole. Koncepce publikace vychází ze situace, kdy je oblast školní prevence poměrně kvalitně rozpracována, jsou k dispozici klíčové koncepční materiály i metodická doporučení a je zpracována řada metodik, obsahujících příklady aktivit využitelných v praxi. Problém prevence tedy není v nedostatku informačních zdrojů, ale v často uplatňovaném zužujícím pohledu na danou problematiku. Jedním z aspektů této tendence je vnímání prevence jako něčeho, co je ve škole realizováno formálně a jaksi „navíc“, nad rámec běžné pedagogické práce. Publikace se proto snaží poznatky o prevenci sjednotit s akcentem na výchovně vzdělávací činnost učitele. V kategorii vnitřních podmínek je prevence rozebírána v přímé souvislosti s narůstající potřebou orientovat práci školy na výchovné činnosti učitele. Prevence je jako jedna z oblastí tohoto výchovného působení dilematická a obsahuje řadu vnitřních rozporů. Text dále sleduje formování obsahu prevence, popisuje oblasti, na které se prevence zaměřuje. V textu je zaznamenána diskuse o naplnění významu některých pojmů, které se s prevencí vždy spojovaly (norma, patologie, deviace, rizikové chování). Dále publikace sleduje vybrané aspekty, které ve školním prostředí prevenci limitují. Škola je charakterizována také jako socializační prostředí, v němž si děti utvářejí první vztahy s dospělými autoritami i vrstevníky. Charakter výchovného a socializačního prostředí školy je pak důležitým východiskem pro koncipování principů, které tvoří zásady preventivního působení učitele – metodika prevence. Popsány jsou klíčové oblasti, které jsou v prevenci rozpracovávány do strategií a programů. V poslední části textu je popsán mechanismus plánování cílů a stanovování obsahů školních preventivních programů a jsou představeny metody, které lze v rámci realizace prevence využívat. Text je doplňován příklady výzkumných zjištění, která ilustrují pohledy žáků na prevenci a příklady práce s žáky v rámci školní prevence.

  • Název v anglickém jazyce

    Teacher as a prevention methodology and its role in primary school

  • Popis výsledku anglicky

    The book deals with the context and working conditions of the teacher who is responsible for coordinating, preparing, and evaluating a school prevention program. The concept of the publication is based on a situation in which the area of school prevention is relatively well developed, key conceptual materials and methodological recommendations are available, and a number of methodologies containing examples of activities useful in practice have been prepared. The problem of prevention is therefore not in the lack of information resources, but in the frequently narrow view of the issue. One aspect of this tendency is the perception of prevention as something to be realized formally in schools, being something “extra” in the school and beyond normal teaching work. The publication therefore seeks to unify the knowledge of prevention with an emphasis on the teacher’s educational activity. The issue of the teacher’s preventive work, or methodology of prevention, is thus widely understood. In the category of internal conditions, prevention is analyzed in direct relation to the growing need to orient the school’s work towards the teacher’s educational activities. Prevention, as one of the areas of this educational act, is dilemmatic and contains a number of internal contradictions. The text goes on to follow the formation of the content of prevention, describing the areas that focus on prevention. The text mentions the discussion on fulfilling the meaning of certain terms that have always been associated with prevention (norm, pathology, deviation, risk behavior). The publication then follows selected aspects that limit prevention in the school environment. School is also characterized as a socializing environment in which children form their first relationships with adult authorities as well as peers. The character of the educational and socializing environment of the school, then, is an important starting point for drawing up the principles that form the basis of the teacher’s preventive actions – the methodology of prevention. Key areas that are developed into preventive strategies and programs are described. The last part of the text describes the mechanism of planning goals and setting the content of school preventive programs, and it introduces methods that can be used in the implementation of prevention. The text is supplemented with examples of research findings which illustrate pupils’ views on prevention as well as examples of work with pupils in school prevention.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-88290-28-5

  • Počet stran knihy

    124

  • Název nakladatele

    Pasparta Publishing

  • Místo vydání

    Libčice nad Vltavou

  • Kód UT WoS knihy