Cross-language teaching and learning. Influences of English on acquisition of German pronunciation.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F20%3A43901479" target="_blank" >RIV/60076658:12410/20:43901479 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Sprachenübergreifendes Lehren und Lernen. Einflüsse des Englischen beim Erwerb der deutschen Aussprache.
Popis výsledku v původním jazyce
Englisch kann in den Deutschunterricht punktuell oder komplex einbezogen werden. Das punktuelle Sprachvergleichen bietet sich vor allem im Bereich der Aussprache, des Wortschatzes, der Grammatik oder Rechtschreibung an, der komplexe Rückgriff auf das Englische reicht hin bis zu fremdsprachenübergreifenden Unterrichtssequenzen oder spezifischen Deutschstunden (vgl. Caspari 2017: 16). Bei dem punktuellen Sprachvergleichen sollen die Schülerinnen und Schüler dazu angeregt werden, sprachliche Phänomene bewusst, d.h. mit erhöhter Aufmerksamkeit, wahrzunehmen, Einzelphänomene aus komplexen Zusammenhängen herauszusuchen, sie mit ihren bereits vorhandenen Sprachkenntnissen und Erfahrungen zu vergleichen und nach Gemeinsamkeiten und Unterschieden zu suchen. Das Vergleichbare zu erkennen braucht jedoch unbedingt Inputs seitens der Lehrkraft, was sich in unserer Studie auch deutlich gezeigt hat.
Název v anglickém jazyce
Cross-language teaching and learning. Influences of English on acquisition of German pronunciation.
Popis výsledku anglicky
The acquisition of German as a third language as well as the acquisition of German pronunciation are influenced both by the learners´ first and second languages. Falling back on already existing language skills and individual language learning experiences can prove to be conducive to learning, particularly when other languages (in our case English) are being reflected on and integrated functionally and systematically in classroom teaching. The present article aims to show exemplarily how the previous knowledge of English as L2 can be used effectively on the phonemic level, in order for students to grasp better in learning German (L3). The influence of English on German pronunciation is being analysed on the example of 15-year-old students. By referring to a study that was conducted by the author in 2015 and 2017, the question is posed to what extent 9th grade students are capable of distinguishing between both languages, whether they are used to consciously comparing both languages in German classes and if it is actually possible to diminish the influence of English on German pronunciation in classroom teaching. Moreover, the issue of how English can be used as a cause for reflection on the German and English language relationship and thereby for the acquisition of language awareness and language learning competence is being discussed. In the end, practical tasks will be presented that encourage students to cogitate about the similarities and differences between English and German pronunciation and apply this knowledge and ability as specific learning strategy.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Tradition und Erneuerung: Sprachen, Sprachvermittlung, Sprachwissenschaft. Sprache und Sprachen in Forschung und Anwendung.
ISBN
978-3-339-11110-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
183-192
Název nakladatele
Verlag Dr. Kovač
Místo vydání
Hamburg
Místo konání akce
Montpellier
Datum konání akce
5. 8. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—