Teoretický model pro formativní hodnocení při badatelsky orientované výuce matematiky a přírodopisu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F21%3A43903982" target="_blank" >RIV/60076658:12410/21:43903982 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1836" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1836</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1836" target="_blank" >10.14712/23362189.2020.1836</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Teoretický model pro formativní hodnocení při badatelsky orientované výuce matematiky a přírodopisu
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná teoretická studie se zaměřuje na otázky související s propojením formativního hodnocení a badatelsky orientované výuky ve školní praxi a k této problematice přistupuje společně pro matematiku a přírodovědné předměty (konkrétně přírodopis). Na základě společných rysů badatelsky orientované výuky v obou předmětech a s využitím teoretického modelu pro popis interakcí při poskytování okamžité zpětné vazby učitelem jsme vytvořili nový teoretický model pro popis interakcí při formativním hodnocení realizovaném během badatelsky orientované výuky. Výsledný teoretický model pro formativní hodnocení při badatelsky orientované výuce představujeme prostřednictvím sady schémat, která obecně popisují průběh výukového bloku s badatelskou úlohou z pohledu formativního hodnocení, a prostřednictvím nového tzv. double:ESRU modelu pro kódování různých typů interakcí, ke kterým dochází při formativním hodnocení. Možnosti teoretického modelu ilustrují podrobné analýzy dvou virtuálních výukových bloků s badatelskou úlohou (matematického a přírodopisného). Prezentovaný model nabízí pedagogickému výzkumu nástroj pro podrobnou přiléhavou analýzu formativního hodnocení při badatelsky orientované výuce, učitelům a budoucím učitelům nabízí nástroj pro podporu implementace formativního hodnocení a badatelského přístupu do jejich vlastní výuky. Vizualizace propojení obou přístupů a nezávislost modelu na školním předmětu by měly napomoci porozumět možnostem, které formativní hodnocení při badatelsky orientované výuce nabízí.
Název v anglickém jazyce
Theoretical model for formative assessment during inquiry based mathematics and science education
Popis výsledku anglicky
The presented theoretical study focuses on issues related to an interconnection of formative assessment and inquiry based education in school practice and approaches the issues jointly for mathematics and science subjects. On the basis of common features of inquiry based education in both subjects, and using a communication model for describing on-the-fly assessment interactions, we created a new general model designed to describe formative assessment interactions during inquiry based education. The resulting theoretical model is introduced through a collection of diagrams that generally describe the course of lessons with inquiry tasks from the perspective of formative assessment, and through a newly established communication model (called double:ESRU model) that intends to code various types of formative assessment interactions. The possibilities of the theoretical model are illustrated by detailed analysis of two virtual lessons with an inquiry task; the first lesson is in mathematics, the other one in science. From the perspective of educational research, the presented model offers a tool for detailed apposite analysis of formative assessment during inquiry based education. From the perspective of teachers and future teachers, the model offers a tool for supporting an implementation of formative assessment and inquiry based education into their own teaching practice. The visualisation of the interconnection of the two approaches and the independence of the model from the school subject should help to understand the possibilities that formative assessment offers for inquiry based education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000368" target="_blank" >TL02000368: Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku v přírodovědných předmětech a matematice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
29-56
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—