Harmonický průměr při rozvoji finanční gramotnosti žáků střední školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F24%3A43909293" target="_blank" >RIV/60076658:12410/24:43909293 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Harmonický průměr při rozvoji finanční gramotnosti žáků střední školy
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá harmonickým průměrem a jeho využitím v oblasti finančního vzdělávání a finanční gramotnosti. V úvodu je zmíněna podstata a cíle finanční gramotnosti, dále je definován harmonický průměr a jsou připomenuty jeho vlastnosti včetně geometrické interpretace. Stěžejní část článku obsahuje několik zajímavých a hlavně vhodných úloh do výuky matematiky, popř. finanční matematiky, na středních školách, jako např. výpočet průměrné ceny zboží, výpočet průměrné doby zpracování určitých dokumentů, výpočet průměrného kurzu. Důležitost správného využití harmonického průměru žáky roste se zvyšujícími se požadavky na úroveň jejich finanční gramotnosti.
Název v anglickém jazyce
Harmonic average in the development of financial literacy of high school students
Popis výsledku anglicky
The article deals with the harmonic mean and its use in financial education and financial literacy. In the introduction, the nature and objectives of financial literacy are mentioned, then the harmonic mean is defined and its properties, including its geometric interpretation, are recalled. The main part of the article contains several interesting and mainly suitable problems for teaching mathematics, or financial mathematics, in secondary schools, such as calculating the average price of goods, calculating the average processing time of certain documents, calculating the average exchange rate. The importance of the correct use of the harmonic mean by pupils increases with the increasing demands on their level of financial literacy.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol 2024
ISBN
978-80-11-05688-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
51-56
Název nakladatele
FAV ZČU
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Srní
Datum konání akce
7. 11. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—