Vysoký výkon či optimální prožitek. Změna paradigmatu vyučování tělesné výchovy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A_____%2F02%3A00004291" target="_blank" >RIV/60076658:_____/02:00004291 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vysoký výkon či optimální prožitek. Změna paradigmatu vyučování tělesné výchovy
Popis výsledku v původním jazyce
Velmi často je opomíjen osobní prožitek spojený s prováděním pohybové aktivity jak v teorii, tak i ve vlastní praxi. Celá řada učitelů věnuje malou pozornost vnitřním subjektivním pocitům a zkušenostem, jež jedinec vnímá v průběhu pohybové aktivity. Cvičení může být zdrojem úspěchu, radosti a potěšení nebo naopak zdrojem zklamání, nezdaru či selhnání. Myslíme si, že radost a zábava by měly tvořit podstatnou část hodin školní tělesné výchovy. Pro snazší dosažení takového stavu doporučujeme učitelům při výuce tělesné výchovy používat zejména individuální vztahovou normu, zadávat úkoly odpovídající schopnostem žáků, orientovat je úkolově. Autodeterminační teorie (Deci&ryan) slouží k osvětlení rozdílů překryvů mezi pedagogickou teorií zájmu a evropským pojetím výkonové motivace. Co může být skutečně v hodinách tělesné výchovy změněno, je diskutováno ve vztahu k motivům a dovednostem zvládání života.
Název v anglickém jazyce
On achievement or on optimal experience. A change of paradigm in teaching physical education
Popis výsledku anglicky
The exercise and sport sciences neglected the personal meaning of physical activity. Many teachers give little attention to inward subjective experiences that occur during exercise. Exercise can be a source of satisfaction and achievement or source of disappoitment and failure. We have considered the fun and enjoyment to be a substantial part of P.E. lessons. To attain this state (set) we recommend using on the part of teachers (1) individual reference-norm orientation; (2) sufficient degree of autonomywhich is provided to students. This prerequisites are of high importance for experiencing of succes, fun, enjoyment, flow, optimal experience, task-involvement, interest, immersion into activity, etc. The self-determination theory (Deci&Ryan) serve to elucidating discrepancies and overlaps between educational theory of interest and European theory of achievement motivation. What can really be changed, in P.E. lessons, motives or "life management skills" is also discussed.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AK - Sport a aktivity volného času
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2002
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
In: Belej M., Junger J.: Studia art et sport
ISSN
80-8068-105-8
e-ISSN
—
Svazek periodika
2002
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
24-39
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—