Oligopolní konkurence nadnárodních obchodních řetězců v podmínkách integrující se Evropy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41110%2F10%3A47247" target="_blank" >RIV/60460709:41110/10:47247 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Oligopolní konkurence nadnárodních obchodních řetězců v podmínkách integrující se Evropy
Popis výsledku v původním jazyce
Oligopol můžeme definovat jako model trhu typu nedokonalé konkurence, pro který je charakteristický malý počet firem v odvětví a poměrně vysoký stupeň vzájemné závislosti jejich rozhodování. Uvažuje-li oligopolní firma o změně ceny (množství) své produkce, bude brát v úvahu nejen reakci poptávajících, ale také reakci konkurenčních firem. . Ve Sweezyho modelu oligopolu předpokládáme, že firmy vyrábějí diferencovaný (odlišený) produkt a firma očekává, že konkurent nebude reagovat na zvýšení její tržní ceny, ale bude reagovat na snížení její tržní ceny také snížením. Cílem příspěvku je poukázat na oligopolní chování firem v podmínkách strnulých (rigidních) cen u obchodních řetězců. Obchodní řetězce letos rozšiřují nabídku výrobků, které prodávají pod vlastní značkou. Očekávají, že poptávka po privátních výrobcích, které vyjdou levněji než značkové zboží, se zvýší.
Název v anglickém jazyce
The oligopoly competition between multinational food business chains in conditions of integrating Europe
Popis výsledku anglicky
We can define oligopoly as a market model type of imperfect competition, which is characterized by a small number of companies in the sector and by a relatively high degree of interdependence of their decisions. If the oligopolistic firm thinks about change of price (or amount) of its production, it will take into account not only the reaction of prospective purchaser, but also the response of competing firms. The Sweezy´s oligopoly model assumes that firms produce differentiated product and the firm expects that a competitor will not respond to an increase in its market price, but will respond to reducing its market price by decreasing the price either. The goal of this paper is to highlight the behaviour of oligopolistic firms in terms of rigid prices of food business chains. This year the food business chains expand the offer of products sold under its own brand. They expect higher demand for goods with their own brand which are cheaper than the branded goods.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AE - Řízení, správa a administrativa
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Auspicia
ISSN
1214-4967
e-ISSN
—
Svazek periodika
VII
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—