Price discrimination in value chains for cola drinks in the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41110%2F18%3A77305" target="_blank" >RIV/60460709:41110/18:77305 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1504/IJVCM.2018.095262" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1504/IJVCM.2018.095262</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1504/IJVCM.2018.095262" target="_blank" >10.1504/IJVCM.2018.095262</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Price discrimination in value chains for cola drinks in the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
The sale of beverages whose production has the character of a monopoly due to the original recipe used in their production has been chosen as the subject of this research. The purpose of this paper is to express the rate of exploitation of the consumer surplus in second degree price discrimination in relation to selected drinks of monopolistic character. This concerns the advantage of consumers buying individual drinks compared with buying large (cumulative) packages of the product. The methodology of scientific research is based on monitoring the prices of selected beverages in international retail chains and a comparative analysis of collected data. The survey shows that, thanks to second degree price discrimination, the seller receives a consumer surplus amounting to 1/3 for the sale of individual pieces of the product.
Název v anglickém jazyce
Price discrimination in value chains for cola drinks in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The sale of beverages whose production has the character of a monopoly due to the original recipe used in their production has been chosen as the subject of this research. The purpose of this paper is to express the rate of exploitation of the consumer surplus in second degree price discrimination in relation to selected drinks of monopolistic character. This concerns the advantage of consumers buying individual drinks compared with buying large (cumulative) packages of the product. The methodology of scientific research is based on monitoring the prices of selected beverages in international retail chains and a comparative analysis of collected data. The survey shows that, thanks to second degree price discrimination, the seller receives a consumer surplus amounting to 1/3 for the sale of individual pieces of the product.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50201 - Economic Theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Value Chain Management
ISSN
1741-5357
e-ISSN
1741-5357
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
343-358
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85055057001