Matematické modelování částicových filtrů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F06%3A00016744" target="_blank" >RIV/60461373:22340/06:00016744 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Matematické modelování částicových filtrů
Popis výsledku v původním jazyce
Dieselové částicové filtry (DPF) jsou zařízení k odstraňování částeček sazí ze spalin vznětových motorů. Maximální množství vypouštěných částic je přísněji regulováno od roku 2005 normou EU IV. Částice mohou způsobovat dýchací obtíže a být karcinogenní.Monolitické filtry jsou složeny ze dvou typů kanálků, jeden je uzavřen zepředu a otevřen vzadu, druhý naopak. Kanálky obou typů leží střídavě vedle sebe a výfukové plyny jsou tak nuceny procházet stěnou. Stěna funguje jako filtr pro saze. Saze se akumuluji na stěnách a po nějaké době musí být filtr regenerován. Kritériem pro čas regenerace je narůstající tlaková ztráta. Regenerace se provádí zvýšením teploty pomocí elektrického topení nebo pomocí přídavku paliva, a tedy ohřátím samotných výfukových plynů. Saze se oxidují na oxid uhličitý a oxid uhelnatý. Regenerační teplota je velmi vysoká, ale lze ji snižovat například přídavkem katalyzátoru do paliva. Například pomocí přídavků oxidů céru lze snížit minimální teplotu nutnou k regenerac
Název v anglickém jazyce
Mathematical modelling of diesel particulate filters
Popis výsledku anglicky
Diesel particulate filters (DPF) serve to remove soot from exhaust gases of diesel engines. We have developed several models of particulate filters with increasing complexity which will be discussed in this paper. The results of simulations include the prediction of ignition temperatures and concentration, temperature and pressure development along the filter. The lumped - CSTR model includes the description of kinetics of two types of reactions - the thermal initiated and the catalyzed ones (e.g. Ce oxides based catalyst is added to the fuel). The other disussed models are more advanced (spatially 1D and 2D). Nonstationary 2D plug flow model of DPF with heat conduction, diffusion in the solid phase and complex soot combustion kinetics, including sootoxidation by O2 and NO2 has been developed. Software for the solution of the above mentioned models will be described and results for various operation conditions will be presented.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
CI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GD104%2F03%2FH141" target="_blank" >GD104/03/H141: Reakční a transportní jevy ve složitých homogenních a heterogenních systémech</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník semináře "Reakční a transportní jevy"
ISBN
80-7080-626-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
88-103
Název nakladatele
VŠCHT
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Hrubá skála
Datum konání akce
1. 12. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—