Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Simulation of diesel exhaust aftertreatment system DOC-pipe-SCR: The effects of Pt loading, PtOx formation and pipe configuration on the deNO(x) performance

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F18%3A43916522" target="_blank" >RIV/60461373:22340/18:43916522 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0009250918303282?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0009250918303282?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ces.2018.05.031" target="_blank" >10.1016/j.ces.2018.05.031</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Simulation of diesel exhaust aftertreatment system DOC-pipe-SCR: The effects of Pt loading, PtOx formation and pipe configuration on the deNO(x) performance

  • Popis výsledku v původním jazyce

    A combined exhaust aftertreatment system consisting of a diesel oxidation catalyst (DOC), pipe and selective catalytic reduction of nitrogen oxides (SCR) is studied in this paper by the means of mathematical modeling and simulations. Pt/gamma-Al2O3 DOC and V2O5-WO3/TiO2 SCR catalysts for heavy-duty Diesel engines are examined. First, spatially 1D models of the DOC, SCR and pipe are introduced and calibrated using the measured engine test data. The models are then employed in a simulation study of the effects of Pt loading, PtOx formation and pipe configuration on the NO2 yield in DOC and the resulting deNO(x) performance of the SCR in the driving cycles ETC and WHTC. It is shown that there exists optimum washcoat loading in the DOC with respect to NOx conversion in SCR and that the minimization of heat losses in the connecting pipe can further improve the NOx conversion. Finally, the decrease of NO oxidation activity in DOC due to PtOx formation and its impact on NOx conversion in SCR is quantified over the repeated driving cycles, showing 2-10% difference between the deNO(x) performance with the pre-reduced DOC and after few hours of operation under oxidizing conditions. Based on the simulation results, an improved configuration of the system is proposed that achieves up to 6% higher overall NOx conversion. (C) 2018 Elsevier Ltd. All rights reserved.

  • Název v anglickém jazyce

    Simulation of diesel exhaust aftertreatment system DOC-pipe-SCR: The effects of Pt loading, PtOx formation and pipe configuration on the deNO(x) performance

  • Popis výsledku anglicky

    A combined exhaust aftertreatment system consisting of a diesel oxidation catalyst (DOC), pipe and selective catalytic reduction of nitrogen oxides (SCR) is studied in this paper by the means of mathematical modeling and simulations. Pt/gamma-Al2O3 DOC and V2O5-WO3/TiO2 SCR catalysts for heavy-duty Diesel engines are examined. First, spatially 1D models of the DOC, SCR and pipe are introduced and calibrated using the measured engine test data. The models are then employed in a simulation study of the effects of Pt loading, PtOx formation and pipe configuration on the NO2 yield in DOC and the resulting deNO(x) performance of the SCR in the driving cycles ETC and WHTC. It is shown that there exists optimum washcoat loading in the DOC with respect to NOx conversion in SCR and that the minimization of heat losses in the connecting pipe can further improve the NOx conversion. Finally, the decrease of NO oxidation activity in DOC due to PtOx formation and its impact on NOx conversion in SCR is quantified over the repeated driving cycles, showing 2-10% difference between the deNO(x) performance with the pre-reduced DOC and after few hours of operation under oxidizing conditions. Based on the simulation results, an improved configuration of the system is proposed that achieves up to 6% higher overall NOx conversion. (C) 2018 Elsevier Ltd. All rights reserved.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20402 - Chemical process engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-26018S" target="_blank" >GA17-26018S: Reakční kinetika v oxidačních katalyzátorech pro konverzi dieselových výfukových plynů za nízkých teplot</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Chemical Engineering Science

  • ISSN

    0009-2509

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    189

  • Číslo periodika v rámci svazku

    neuvedeno

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    179-190

  • Kód UT WoS článku

    000437974700015

  • EID výsledku v databázi Scopus