Fyziologické reakce pilotů na střídající se +Gz a -Gz v rámci letů kopírujících terén.
Popis výsledku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fyziologické reakce pilotů na střídající se +Gz a -Gz v rámci letů kopírujících terén.
Popis výsledku v původním jazyce
Využití systémů umožňujících nízký let kopírující terén staví piloty bojových letounů před kvalitativně nový druh zátěže s převahou střídání + a - Gz přetížení. Odolnost vůči tomuto typu zátěže nelze jednoduše odvodit z relaxované +Gz odolnosti. Vzhledemk absenci lidské centrifugy v podmínkách AČR byla zvolena metoda zátěže v průběhu reálného letu. Soubor pilotů AČR byl vyšetřen v průběhu dvou letů po sinusové trajektorii v letounu L-39. Byl využit systém monitorování vybraných oběhových parametrů v průběhu letu. Získané výsledky byly porovnány s měřením fyziologických parametrů pilotů na centrifuze. Z komplexní analýzy získaných výsledků plynou následující závěry: Zvolená metodika zátěže po sinusové trajektorii v průběhu reálného letu je vhodná.Tutometodiku lze využít pro posouzení odolnosti vůči střídajícímu se přetížení.
Název v anglickém jazyce
Pilots' Physiological Responses to +Gz and -Gz Changes during Low Level Flights.
Popis výsledku anglicky
The use of systems to copy of terrain during low level flight exposes pilots of combat aircraft to a new quality of the flying load, represented by + and - Gz overloading. The tolerance to this type of the load can not be simply derived from the level ofrelax +Gz tolerance. Due to absence of any human centrifuge in Czech republic it was selected load method during real flights. Group of Czech Air Force pilots was examined during two sinusoidal flights using L-39 aircraft. The cockpit physiological system was utilized for the cardiovascular data measurement during flights. The obtainen outcomes were compared with results won in same human centrifuge profiles. Pursuant to complex analysis the following conclusions emerge: The selected load method in sinusoidal profile flights is available. It can take advantage fo estimation of the tolerance to the alternating overloading.
Klasifikace
Druh
Vx - Nezařazeno - Výzkumná zpráva obsahující utajované informace (takový výsledek lze do RIV vložit pouze v případě, že zpráva obsahuje utajované informace a pole R12 = U), nebo souhrnná výzkumná zpráva
CEP obor
FP - Ostatní lékařské obory
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2001
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Počet stran výsledku
80
Místo vydání
CZ
Název nakladatele resp. objednatele
Ústav leteckého zdravotnictví, Praha
Verze
—
Základní informace
Druh výsledku
Vx - Nezařazeno - Výzkumná zpráva obsahující utajované informace (takový výsledek lze do RIV vložit pouze v případě, že zpráva obsahuje utajované informace a pole R12 = U), nebo souhrnná výzkumná zpráva
CEP
FP - Ostatní lékařské obory
Rok uplatnění
2001