Letecko-lékařské výcvikové, výběrové, posuzovací a laboratorní metody
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F04%3AULZHA001" target="_blank" >RIV/61382981:_____/04:ULZHA001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Letecko-lékařské výcvikové, výběrové, posuzovací a laboratorní metody
Popis výsledku v původním jazyce
Bylo vyvinuto zařízení pro vyšetřování pilotů při působení negativního tlaku na dolní polovinu těla. Bylo vyvinuto a do provozu zavedeno 6 nových letecko-lékařských metodik vyšetření, demonstrací a nácviků: testování ortostatické odolnosti metodou LBNP,nácvik anti-g manévrů, nácvik přetlakového dýchání, testování odolnosti vůči střídajícímu se plus a minus Gz přetížení, testování odolnosti vůči hypoxické hypoxii na výšce 25000 ft a testování odolnosti vůči hypoxické hypoxii na výšce 33000 ft. Byl stanoven profil sinusového letu pro posouzení přirozené odolnosti vůči střídání plus a minus Gz zátěže. Letový test je schopen vybrat jedince s nedostatečnou kardiovaskulární regulací vůči uvedenému typu zátěže a jedince se zvýšenou dráždivostí vestibulárníhosystému. Vyšetřování metodou LBNP se v našem případě využívá jako jedna z možností předběžného nepřímého individuálního posouzení odolnosti pilotů vůči gravitačnímu zrychlení. Částečně nahrazuje nákladné vyšetření na lidské centrifuze.
Název v anglickém jazyce
Aeromedical training, selection, certification and laboratory methods
Popis výsledku anglicky
The new LBNP device was developed. Six new aeromedical examination and training methods were developed and adopted to which it belongs: orthostatic tolerance testing by means of an LBNP technique, method of drill in anti-g manoeuvres, training of positive pressure breathing, testing of the tolerance to alternating plus and minus Gz overloading, testing of the tolerance to the hypoxic hypoxia at level of 25000 ft and testing of the tolerance to the hypoxic hypoxia at 33000 ft. It was determined a profileof sinusoidal flights for evaluation of the tolerance to alternating plus and minus Gz overloading. The flight test allows to choice an individual with insufficient cardiovascular regulation to this load type and with increased excitability of the vestibular system. An LBNP examination technique is applied in our case as one of the possibilities for preliminary indirect individual estimation of the pilot's plus Gz tolerance. It partly replaces demanding and expensive examinations in a h
Klasifikace
Druh
V<sub>x</sub> - Nezařazeno - Výzkumná zpráva obsahující utajované informace (takový výsledek lze do RIV vložit pouze v případě, že zpráva obsahuje utajované informace a pole R12 = U), nebo souhrnná výzkumná zpráva
CEP obor
KA - Vojenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2004
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Počet stran výsledku
170
Místo vydání
Praha
Název nakladatele resp. objednatele
ÚLZ Praha
Verze
—