Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Proč slovník nestačí: anglofonní terminologie post-tonální hudby

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F22%3AN0000009" target="_blank" >RIV/61384984:51110/22:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://namu.cz/proc-slovnik-nestaci" target="_blank" >https://namu.cz/proc-slovnik-nestaci</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Proč slovník nestačí: anglofonní terminologie post-tonální hudby

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha vznikla na základě dlouholeté překladatelské, pedagogické a editorské praxe na HAMU. Reaguje na paradoxně negativní dopad stále dostupnějších automatických překladačů a všeobecně dobré znalosti angličtiny: v rámci hudebně teoretické reflexe post-tonální hudby se překládá často bez vědomí nebo ohledů na širší souvislosti vzniku anglických termínů. Výsledkem jsou matoucí texty nebo i chybné interpretace. Text je rozčleněn do tří částí, z nichž první přináší kontext, druhá komentované terminologické slovníčky a třetí reflexi podobných úvah v české hudební teorii. Oddíl Kontext charakterizuje tři výrazné teorie, které u nás většinou nebývají součástí běžných sylabů. Jde o schenkerovskou analýzu, Fortovu teorii tónových skupin a neoriemannovské teorie. Cílem publikace není jejich podrobný výklad, ale charakteristika jednotlivých úhlů myšlení a specifických přístupů, včetně základní terminologie a značení. Členění druhého oddílu knihy věnovaného terminologii sleduje co nejrychlejší orientaci uživatele. Pojmy jsou probírány v rámci logických okruhů, jejichž problematika je vždy shrnuta v krátkém úvodním textu. Těžištěm jsou komentované tabulky českých překladů běžně užívaných termínů. V závěrech jednotlivých kapitol čtenář nalezne odkazy na literaturu k hlubšímu studiu. Poslední oddíl knihy mapuje příbuzné způsoby uvažování v české hudební teorii u K. Janečka, J. Volka, A. Piňose a dalších.

  • Název v anglickém jazyce

    Why the Dictionary Does Not Suffice: the Anglophone Terminology of Post-Tonal Music

  • Popis výsledku anglicky

    The book was written based on many years of translating, teaching and editing experience at the Music and Dance Faculty of the Academy of Performing Arts in Prague. It responds to the paradoxically negative impact of increasingly available automatic translators and general good knowledge of English: in the context of music-theoretical reflection on post-tonal music, translations are often made without awareness or consideration of the wider context of the origin of English terms. The result is confusing texts or even misinterpretations. The text is divided into three parts, the first providing context, the second annotated glossary of terminology, and the third being a reflection on similar approaches in Czech music theory. The Context section characterizes three distinctive theories that are not usually included in common syllabi in this country. These are Schenkerian analysis, Forte's set theory and neo-Riemannian theories. Not aiming at a detailed explanation of these theories, the book characterizes their points of view and specific methods, including their basic terminology and notation. The book’s second section devoted to terminology is articulated with the user´s easy orientation on the mind. Concepts are discussed in logical clusters whose issues are always summarized in a short introductory text. The focus is on annotated tables of Czech translations of commonly used terms. At the end of each chapter, references to the literature for further study are enlisted. In the book’s closing section, related modes of thinking in Czech music theory are traced in works by such as K. Janeček, J. Volek and A. Piňos.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7331-614-3

  • Počet stran knihy

    158

  • Název nakladatele

    Nakladatelství Akademie múzických umění

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy