Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kultivace specifické kvality pozornosti (autora/ky, performera/ky a diváka/čky) jako pedagogický princip ve výuce pohybové disciplíny

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000122" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000122 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.autorskeherectvi.cz/symposia" target="_blank" >https://www.autorskeherectvi.cz/symposia</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kultivace specifické kvality pozornosti (autora/ky, performera/ky a diváka/čky) jako pedagogický princip ve výuce pohybové disciplíny

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na prezentaci představila trojice badatelek (Raisová, Machková a Novorytová) jejich teoreticko-praktický výzkum, v němž sledují pedagogiku pohybové disciplíny na KATaP, její východiska a vlivy, zejména dvou disciplín a osobností: vliv disciplíny dialogické jednání s vnitřním partnerem (DJ), principy pedagogiky Ivana Vyskočila, a performativní disciplíny okamžité kompozice, specifického formátu jako odkazu postmoderního tance, zejména prostřednictvím osobnosti Julyena Hamiltona. Badatelky ve výzkumu pracují s různými druhy dat. Jednak předmět sledují formou vlastní reflexe tzv. embodied knowledge (zkušenosti s okamžitou kompozicí, DJ a reflexí vlastní pedagogické a performativní praxe), rešerší teoretických materiálů (k DJ a tématu okamžité kompozice, kulturní psychologie – tzv. context, environment (doplní Markéta)), dat z reflexí a textů (dotazníků) focusní skupiny, rozhovorů s Julyenem Hamiltonem a praktické zkušenosti z jeho workshopů. Prezentace se uskuteční v hybridním formátu (Machková online, Raisová a Novorytová prezenčně) sdílené performativní přednášky a workshopu. Specifický přístup k pedagogickým principům pohybové disciplíny na KATaP rozvíjí Raisová (garantka disciplíny) v úzké spolupráci s Novorytovou od roku 2018. Uplatňují nejen principy, které znají ze zkoušení DJ (zejména trojjedinou pozornost v roli autora, herce a diváka, viz Vyskočil, “Předmět: Jevištní improvizace”), ale právě i z formátu okamžité kompozice a z pedagogického přístupu osobnosti Julyena Hamiltona. Kromě kultivace pozornosti performerské a divácké (vnitřní divák) v osobnosti studenta/performera je pro náš výzkum klíčová disciplína psaní reflexí (sebe-reflexe), která je nedílnou a zásadní disciplínou, která se kultivuje na ploše celého studia a jež se podílí významnou měrou na tzv. nabývání kondice. V tomto směru se ubírá i záměr Machkové, která probíhající výzkum a zpracování dat sleduje z pozice kulturní psychologie, která má vlastní zkušenost s disciplínou DJ a ověřuje si určité pedagogické principy ve vlastních pedagogických situacích. Performativní přednáška a workshop byly prezentovány na konferenci Kondice a kognice 21. 10. 2023 v prostoru Husova 9 / Zlatá 5, Praha 1.

  • Název v anglickém jazyce

    Cultivation of compositional awareness (author’s, performer’s, viewer’s) as a pedagogical principle in the education of movement discipline

  • Popis výsledku anglicky

    The title of our presentation is The Cultivation of the ‚compositional attention‘, (the performer’s, the author‘s and the viewer‘s) as a pedagogical approach in teaching psychosomatic movement disciplines. The presentation introduces the importance of (self)reflection as part of the learning process and psychosomatic/performer’s fitness‘ and our original approach to teaching psychosomatic movement disciplines which we have been developing in collaboration since 2018 at DAMU. We draw our experience from the practice and theory of Dialogical Acting, a special discipline developed by Professor Ivan Vyskočil, founder of the Department of Authorial Creativity and Pedagogy (DAMU, Prague) and the principles of instant composition, a post-modern (originally American3) approach to performance and dance, experienced at workshops and collaborations namely with Julyen Hamilton and our experience with reflection (written and oral feedback have special place in the learning process in all the disciplines of our dpt. The genre of reflection cultivates a dialogue with oneself, the subject taught and the study process). Both Vyskočil, authorial actor, psychologist, writer and pedagogue, and Hamilton, improviser, choreographer and pedagogue, stress in their pedagogy and practice the importance of a dual attention in the person of the performer while on stage (or in any public situation, in the case of Vyskočil): the performer‘s and the viewer‘s. Our students are guided to gain psychosomatic ‘fitness’, a condition which manifests when one upon entering any public situation (in the role of a performer, a teacher, a public speaker etc.) remains authentic, in tune with his mind and body, simply put when what one does corresponds to how one is viewed. The moment of self-reflection is a crucial learning tool, experience and ability cultivated throughout the studies. We try to cultivate this quality to view oneself as a performer and viewer at the same time in our movement classes. We have been sharing our approach systematically during the last five years at the platform we created in the Academy, for students and pedagogues across all departments. A performative lecture and workshop were presented at the conference Kondice a kognice in Prague, October 21, 2023.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů