Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Digitální restaurování památek filmového umění. Metoda DRA

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F16%3AN0000054" target="_blank" >RIV/61384984:51310/16:N0000054 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://zpp.npu.cz/clanek-7175" target="_blank" >http://zpp.npu.cz/clanek-7175</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Digitální restaurování památek filmového umění. Metoda DRA

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vzniká nová profese digitálního restaurátora, která s sebou nese zvýšenou etickou odpovědnost za výsledky práce a vyžaduje vysokou odbornou kvalifikaci. Evidentně přesahuje běžné analogové restaurátorské postupy minulosti, používané archiváři pracujícími pouze s filmovými archiváliemi. Nekvalitní výsledek digitálního zpracování nelze pokládat za dílo totožné s původní autorskou předlohou, někdy vzniká jeho pouhý plagiát, k újmě autorů původního díla. Prohřešek o to závažnější, že diváci, jimž i nekvalitní výstup je předkládán jako „pravý“, jsou – nemajíce obvykle možnost relevantního srovnání – uváděni v omyl a drasticky ochuzeni ohledně skutečné podoby původního díla i úrovně uměleckých kvalit autorů. Lze doložit nedávnými zkušenostmi z prezentací digitalizátů, že zájem autorů díla se neliší od zájmů divácké veřejnosti. Jakkoliv je tato veřejnost laická v oblasti technologií, nesluší se uspokojovat ji náhražkami (verzemi) původních filmových děl. Zájem archivářů je uspokojen digitálním zdokumentováním současného stavu díla v analogové podobě neodvratně postiženého fyzikálními a chemickými devastujícími změnami. V rámci výzkumu Metodiky digitalizace národního filmového fondu, je Metoda DRA podrobněji rozpracovaná a připravená k certifikaci. Metoda přesně pojmenovává a charakterizuje jednotlivé předpoklady a kroky pracovního postupu digitálních restaurátorů, kteří usilují o vznik původního originálního zdroje filmového díla v digitální podobě. Její aplikací nevzniká nová verze díla, ale jeho Digitálně restaurovaný autorizát (DRA).

  • Název v anglickém jazyce

    Digital Restoration of Cinematic Heritage. The DRA Method

  • Popis výsledku anglicky

    The new profession of the digital restorer brings with it increased ethical responsibility for the results of work and requires high professional expertise. Digital restoration techniques clearly exceed conventional analogue restoration techniques previously used by archivists working only with archived film copies. Poor result of digital processing cannot be considered a work identical with the author's original work, sometimes a case of mere plagiarism occurs, which is to the detriment of the authors of the original work. It is the more serious offence because the spectators, to whom the low-quality output is presented as the "right one", are misled and drastically deprived of the true appearance of the original work and of the level of artistic qualities of its authors, since the spectators usually do not have any possibility of making relevant comparison. Recent experience from presentations of digitised film copies demonstrates that the interest of the authors of the works does not differ from that of the viewing public. Although this viewing public is not professionally trained in the area of technologies, it is not correct to provide it with substitutes (versions) of the original films. The archivists' interest is satisfied when they digitally document the current condition of the works in their analogue form, irreversibly impacted by devastating physical and chemical changes. Within the research of the Methodology of Digitisation of the National Film Fund, the DRA method has been further elaborated and is ready for certification. The method accurately identifies and characterizes individual assumptions and workflow steps of digital restorers who strive for the emergence of the original source of the cinematographic work in a digital form. The application of the method does not give rise to a new version of the work but to its Digitally Restored Autorizate (DRA).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DF13P01OVV006" target="_blank" >DF13P01OVV006: METODIKY DIGITALIZACE NÁRODNÍHO FILMOVÉHO FONDU. Metodiky hodnocení kvality filmového obrazu z pohledu zrakového vjemu diváka s cílem vytvoření rovnocenné restaurované digitální kopie v porovnání s mateřskými archivními filmovými obrazovými zdroji.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Zprávy památkové péče – časopis státní památkové péče.

  • ISSN

    1210-5538

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2016/76

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    76-90

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus