Digitální restaurování památek filmového umění. Metoda DRA
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F16%3AN0000054" target="_blank" >RIV/61384984:51310/16:N0000054 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://zpp.npu.cz/clanek-7175" target="_blank" >http://zpp.npu.cz/clanek-7175</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Digitální restaurování památek filmového umění. Metoda DRA
Popis výsledku v původním jazyce
Vzniká nová profese digitálního restaurátora, která s sebou nese zvýšenou etickou odpovědnost za výsledky práce a vyžaduje vysokou odbornou kvalifikaci. Evidentně přesahuje běžné analogové restaurátorské postupy minulosti, používané archiváři pracujícími pouze s filmovými archiváliemi. Nekvalitní výsledek digitálního zpracování nelze pokládat za dílo totožné s původní autorskou předlohou, někdy vzniká jeho pouhý plagiát, k újmě autorů původního díla. Prohřešek o to závažnější, že diváci, jimž i nekvalitní výstup je předkládán jako „pravý“, jsou – nemajíce obvykle možnost relevantního srovnání – uváděni v omyl a drasticky ochuzeni ohledně skutečné podoby původního díla i úrovně uměleckých kvalit autorů. Lze doložit nedávnými zkušenostmi z prezentací digitalizátů, že zájem autorů díla se neliší od zájmů divácké veřejnosti. Jakkoliv je tato veřejnost laická v oblasti technologií, nesluší se uspokojovat ji náhražkami (verzemi) původních filmových děl. Zájem archivářů je uspokojen digitálním zdokumentováním současného stavu díla v analogové podobě neodvratně postiženého fyzikálními a chemickými devastujícími změnami. V rámci výzkumu Metodiky digitalizace národního filmového fondu, je Metoda DRA podrobněji rozpracovaná a připravená k certifikaci. Metoda přesně pojmenovává a charakterizuje jednotlivé předpoklady a kroky pracovního postupu digitálních restaurátorů, kteří usilují o vznik původního originálního zdroje filmového díla v digitální podobě. Její aplikací nevzniká nová verze díla, ale jeho Digitálně restaurovaný autorizát (DRA).
Název v anglickém jazyce
Digital Restoration of Cinematic Heritage. The DRA Method
Popis výsledku anglicky
The new profession of the digital restorer brings with it increased ethical responsibility for the results of work and requires high professional expertise. Digital restoration techniques clearly exceed conventional analogue restoration techniques previously used by archivists working only with archived film copies. Poor result of digital processing cannot be considered a work identical with the author's original work, sometimes a case of mere plagiarism occurs, which is to the detriment of the authors of the original work. It is the more serious offence because the spectators, to whom the low-quality output is presented as the "right one", are misled and drastically deprived of the true appearance of the original work and of the level of artistic qualities of its authors, since the spectators usually do not have any possibility of making relevant comparison. Recent experience from presentations of digitised film copies demonstrates that the interest of the authors of the works does not differ from that of the viewing public. Although this viewing public is not professionally trained in the area of technologies, it is not correct to provide it with substitutes (versions) of the original films. The archivists' interest is satisfied when they digitally document the current condition of the works in their analogue form, irreversibly impacted by devastating physical and chemical changes. Within the research of the Methodology of Digitisation of the National Film Fund, the DRA method has been further elaborated and is ready for certification. The method accurately identifies and characterizes individual assumptions and workflow steps of digital restorers who strive for the emergence of the original source of the cinematographic work in a digital form. The application of the method does not give rise to a new version of the work but to its Digitally Restored Autorizate (DRA).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DF13P01OVV006" target="_blank" >DF13P01OVV006: METODIKY DIGITALIZACE NÁRODNÍHO FILMOVÉHO FONDU. Metodiky hodnocení kvality filmového obrazu z pohledu zrakového vjemu diváka s cílem vytvoření rovnocenné restaurované digitální kopie v porovnání s mateřskými archivními filmovými obrazovými zdroji.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Zprávy památkové péče – časopis státní památkové péče.
ISSN
1210-5538
e-ISSN
—
Svazek periodika
2016/76
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
76-90
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—