Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pureness or corruption: Spectres and ghosts between photography and X-rays

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F22%3AN0000066" target="_blank" >RIV/61384984:51310/22:N0000066 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://intellectdiscover.com/content/journals/10.1386/pop_00041_1" target="_blank" >https://intellectdiscover.com/content/journals/10.1386/pop_00041_1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1386/pop_00041_1" target="_blank" >10.1386/pop_00041_1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Pureness or corruption: Spectres and ghosts between photography and X-rays

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article investigates the paradoxical nature of cameraless photography. Born after the invention of early photography, the camera apparatus is clearly a precondition of the idea and practice of cameraless photography (photography made without a camera). Yet, at the same time, cameraless photography is situ- ated as a form of pure photography, giving rise to the idea that the spirit of photography lies somewhere beyond the mediation of the camera. This article approaches the paradoxical nature of cameraless photog- raphy in an indirect manner by considering the spectrality of photography: from conceptions of early photography as itself spectral, to the manifestation of spectres in spirit photography, to the decomposition of the spectres by X-rays and radioactivity. Cameraless photography plays a twofold role in this geneal- ogy of photographic spectres: first, it goes against a certain understanding of the spirit of photography as conditioned by the manipulating force of the camera apparatus; second, it proves the existence of spectres by uncovering the ontological convulsions of the world.

  • Název v anglickém jazyce

    Pureness or corruption: Spectres and ghosts between photography and X-rays

  • Popis výsledku anglicky

    This article investigates the paradoxical nature of cameraless photography. Born after the invention of early photography, the camera apparatus is clearly a precondition of the idea and practice of cameraless photography (photography made without a camera). Yet, at the same time, cameraless photography is situ- ated as a form of pure photography, giving rise to the idea that the spirit of photography lies somewhere beyond the mediation of the camera. This article approaches the paradoxical nature of cameraless photog- raphy in an indirect manner by considering the spectrality of photography: from conceptions of early photography as itself spectral, to the manifestation of spectres in spirit photography, to the decomposition of the spectres by X-rays and radioactivity. Cameraless photography plays a twofold role in this geneal- ogy of photographic spectres: first, it goes against a certain understanding of the spirit of photography as conditioned by the manipulating force of the camera apparatus; second, it proves the existence of spectres by uncovering the ontological convulsions of the world.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GX19-26865X" target="_blank" >GX19-26865X: Operativní obrazy a vizuální kultura: mediálně-archeologická zkoumání</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Philosophy of Photography

  • ISSN

    2040-3682

  • e-ISSN

    2040-3690

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    99-118

  • Kód UT WoS článku

    000983409900006

  • EID výsledku v databázi Scopus