Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Life of a Scientific Fact: Metadiscourse in Undergraduate Textbooks and Research Articles

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F12%3AA1501C93" target="_blank" >RIV/61988987:17250/12:A1501C93 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Life of a Scientific Fact: Metadiscourse in Undergraduate Textbooks and Research Articles

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The chapter examines the writer-reader interactions in academic writing as manifested in metadiscourse. It aims to describe and compare several metadiscursive features used in two different genres, undergraduate textbook and research article, within onediscipline - linguistics. Several approaches to metadiscourse are presented and compared (especially the so-called ?narrow? and ?broad? approach as identified by A. Mauranen). The analysis draws on the classification of statement types presented by Latour and Woolgar (1986) and tries to find support for their arguments in the theory of metadiscourse, as formulated especially by Ken Hyland (2005). The analysis should help understand the ways statements change when they are presented to different audiences. The results reflect the differences between the two genres and should reveal some genre-specific features of the undergraduate textbook which tends to have a peripheral status among academic genres.

  • Název v anglickém jazyce

    The Life of a Scientific Fact: Metadiscourse in Undergraduate Textbooks and Research Articles

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter examines the writer-reader interactions in academic writing as manifested in metadiscourse. It aims to describe and compare several metadiscursive features used in two different genres, undergraduate textbook and research article, within onediscipline - linguistics. Several approaches to metadiscourse are presented and compared (especially the so-called ?narrow? and ?broad? approach as identified by A. Mauranen). The analysis draws on the classification of statement types presented by Latour and Woolgar (1986) and tries to find support for their arguments in the theory of metadiscourse, as formulated especially by Ken Hyland (2005). The analysis should help understand the ways statements change when they are presented to different audiences. The results reflect the differences between the two genres and should reveal some genre-specific features of the undergraduate textbook which tends to have a peripheral status among academic genres.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    The Interpersonal Language Function Across Genres and Discourse Domains

  • ISBN

    978-80-7464-179-4

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    77-95

  • Počet stran knihy

    277

  • Název nakladatele

    Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Kód UT WoS kapitoly