Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Role of Metadiscourse in Genre Analysis: Engagement Markers in Undergraduate Textbooks and Research Articles

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F17%3AA1801NBF" target="_blank" >RIV/61988987:17250/17:A1801NBF - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-54556-1_10" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-54556-1_10</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-54556-1_10" target="_blank" >10.1007/978-3-319-54556-1_10</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Role of Metadiscourse in Genre Analysis: Engagement Markers in Undergraduate Textbooks and Research Articles

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Metadiscourse was probably first introduced into applied linguistics in the 1980s and it has attracted continuous interest ever since, despite the fact that some researchers point out its theoretical and methodological shortcomings. Drawing on the model introduced by Hyland (2005) which presents metadiscourse as one of the significant attempts to conceptualize the interpersonal aspects of language, this study aims to compare two academic genres, undergraduate textbook and research article, within one discipline ? linguistics. It specifically focuses on one category, engagement markers, and compares their occurrence and use in the two genres. The results have shown that the most frequent engagement marker is inclusive we, which however plays a different role in both genres. The study also assesses the potential advantages and drawbacks of the integrative approach to metadiscourse.

  • Název v anglickém jazyce

    The Role of Metadiscourse in Genre Analysis: Engagement Markers in Undergraduate Textbooks and Research Articles

  • Popis výsledku anglicky

    Metadiscourse was probably first introduced into applied linguistics in the 1980s and it has attracted continuous interest ever since, despite the fact that some researchers point out its theoretical and methodological shortcomings. Drawing on the model introduced by Hyland (2005) which presents metadiscourse as one of the significant attempts to conceptualize the interpersonal aspects of language, this study aims to compare two academic genres, undergraduate textbook and research article, within one discipline ? linguistics. It specifically focuses on one category, engagement markers, and compares their occurrence and use in the two genres. The results have shown that the most frequent engagement marker is inclusive we, which however plays a different role in both genres. The study also assesses the potential advantages and drawbacks of the integrative approach to metadiscourse.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.20.0222" target="_blank" >EE2.3.20.0222: Posílení rozvoje Centra výzkumu odborného jazyka angličtiny a němčiny na Filozofické fakultě Ostravské univerzity</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Contrastive Analysis of Discourse-pragmatic Aspects of Linguistic Genres

  • ISBN

    978-3-319-54554-7

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    211-233

  • Počet stran knihy

    233

  • Název nakladatele

    Springer International Publishing

  • Místo vydání

    Cham

  • Kód UT WoS kapitoly