Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Reformní reálné gymnázium, středoškolský typ nového věku? Vybrané aspekty z dějin reformně reálného vzdělávání (1908 -1941)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F19%3AA20021KT" target="_blank" >RIV/61988987:17250/19:A20021KT - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://uhv.fpf.slu.cz/acta-historica/" target="_blank" >https://uhv.fpf.slu.cz/acta-historica/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Reformní reálné gymnázium, středoškolský typ nového věku? Vybrané aspekty z dějin reformně reálného vzdělávání (1908 -1941)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Reformně reálný typ gymnázia vznikl v rámci tzv. Marchetovy reformy v roce 1908, aby společně s reálným typem gymnázia rozšířil tehdejší nedostatečnou strukturu středních škol, do té doby orientovanou na humanitní gymnázia a reálky. Přestože reformně reálná gymnázia vykazovala oproti dalším druhům středních škol výrazné modernizační rysy, jako byla teoretická možnost přestupu studenta měšťanské školy a zejména kombinace gymnázia s nižším stupněm reálky, čímž mohli studenti o svém konečném zaměření rozhodnout ve vyšším věku, nezaznamenala do roku 1918 výrazný početní nárůst. Až v období po vzniku Československé republiky začala gymnázia tohoto typu hojně přibývat. To bylo způsobeno nejen již zmíněnou kombinací osnov s reálkou, ale rovněž širokou oprávněností abiturientů. Při rozšiřování struktury středních škol, se jednalo o protěžovaný typ stáními úřady nové republiky, jako ideální izolovaná střední škola umisťovaná do menších měst. Z těchto důvodů se v první polovině 20. let stala reformně reálná gymnázia nejčastěji zakládanou novou střední školou v Československu. Svou roli tyto ústavy hrály rovněž v diskuzích o reformně střední školy, kdy byly podporovány zastánci jednotnějšího systému středoškolského vzdělávání (například společného nižšího stupně středních škol nebo jednotné střední školy). Trnem v oku naopak byly konzervativní části pedagogické veřejnosti a zastáncům klasického humanitního vzdělání. Poté co od druhé poloviny 20. let převládl v Československu v otázkách reforem konzervativně laděný proud, došlo v roce 1927 k úpravám osnov, které tento typ střední školy významně poškodily, jelikož studentům přibyly další vyučovací hodiny a docházelo k jejich výraznému přetěžování. Následkem toho začali rodiče své děti posílat raději na gymnázia reálná a také samotná reformně reálná gymnázia se začala měnit na jiný typ střední školy s odlišným zaměřením výuky, nejčastěji na reálná gymnázia. Do poloviny 30. let tak těchto ústavů výrazně ubývalo a ani pro tento typ

  • Název v anglickém jazyce

    Reformed real grammar school - a secondary school of a new age? Selected aspects of the reformed real education (1908-1941)

  • Popis výsledku anglicky

    The reformed real type of grammar school originated within the framework of the so called Marchet's reform in 1908, together with real grammar schools, in order to extend the insufficient structure of secondary schools, which had been focused on grammar schools of academic and real type, respectively. Although the reformed real grammar schools were more modern than the other types of secondary schools (e.g. they accepted students from municipal schools and, most importantly, they made a combination of a grammar school and a lower grade of real grammar school pos-sible, and therefore enabled students to decide on their orientation later in life), the number of their students did not increase significantly until 1918. During the period after the establishment of the Czechoslovak Republic, the number of grammar schools of this type began to increase rapidly. This was caused not only by the already men-tioned combination of curricula, but also by the scope of opportunities offered to their graduates. At the time when the structure of secondary schools was growing, it was a favoured type of grammar school being considered ideal for smaller towns. For these reasons, reformed real grammar schools were the most frequently founded secondary schools in the first half of the 1920s. These institutes also played a role in the debate on secondary education reform, being supported by advocates of a unified system of secondary education (e.g. of a unified lower grade of secondary schools, or a unified type of secondary school). On the contrary, the conservative part of educationists as well as the advocates of classical education in humanities fought against these schools. After a conservative turn in the debate on education reform, the curriculum was modi-fied in 1927; this modification significantly harmed the type of schools in question, be-cause, as a result of this, more lessons were added to curricula and, thus, students were being overloaded. Consequently, parents began to s

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60100 - History and Archaeology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    U - Předmět řešení projektu je utajovanou skutečností podle zvláštních právních předpisů nebo je skutečností, jejíž zveřejnění by mohlo ohrozit činnost zpravodajské služby. Údaje o projektu jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ACTA HISTORICA UNIVERSITATIS SILESIANAE OPAVIENSIS

  • ISSN

    1803-411X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    91-111

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus