Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Psychological distance as a means of evaluation

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F21%3AA2202A30" target="_blank" >RIV/61988987:17250/21:A2202A30 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0732118X21000490?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0732118X21000490?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.newideapsych.2021.100900" target="_blank" >10.1016/j.newideapsych.2021.100900</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Psychological distance as a means of evaluation

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The psychological distance of objects (e.g., things, places, other people) affects how we think about them. Research suggests that psychological proximity and distance might be also related to positive and negative evaluations, respectively. In this study, we examined whether we can infer how children aged 13–16 years evaluate objects based on their statements regarding the psychological distance between themselves and these objects. Using a mixed-methods design, we verified the relationship between evaluations of objects and whether they are perceived as psychologically close or distant, in a sample of secondary school students. School subjects were predominantly used as evaluation objects. Students used a worksheet that allowed them to visually demonstrate perceived psychological distance between themselves and objects, and then they were asked to explain their choice. Results suggested a strong association between psychological distance and positive or negative evaluation. Thus, the implications of our findings may be relevant for psychodiagnostics.

  • Název v anglickém jazyce

    Psychological distance as a means of evaluation

  • Popis výsledku anglicky

    The psychological distance of objects (e.g., things, places, other people) affects how we think about them. Research suggests that psychological proximity and distance might be also related to positive and negative evaluations, respectively. In this study, we examined whether we can infer how children aged 13–16 years evaluate objects based on their statements regarding the psychological distance between themselves and these objects. Using a mixed-methods design, we verified the relationship between evaluations of objects and whether they are perceived as psychologically close or distant, in a sample of secondary school students. School subjects were predominantly used as evaluation objects. Students used a worksheet that allowed them to visually demonstrate perceived psychological distance between themselves and objects, and then they were asked to explain their choice. Results suggested a strong association between psychological distance and positive or negative evaluation. Thus, the implications of our findings may be relevant for psychodiagnostics.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    New Ideas in Psychology

  • ISSN

    0732-118X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    63

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2021

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    1-9

  • Kód UT WoS článku

    000690737500012

  • EID výsledku v databázi Scopus