Škola jako zdroj mluvních vzorů i komunikační pestrosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F10%3AA1100ZPR" target="_blank" >RIV/61988987:17450/10:A1100ZPR - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Škola jako zdroj mluvních vzorů i komunikační pestrosti
Popis výsledku v původním jazyce
Autorka se v příspěvku zabývá aktuálními výsledky výzkumů prestiže spisovného jazyka v českém prostředí, dokládá některá fakta o profesích, ve kterých je ovládání mluveného spisovného projevu potřebné, všímá si také vnímání vybraných anglicismů veřejností. Vysvětluje, jak by bylo správné postupovat po teoretické stránce při školní výuce mateřštiny. Hájí názor, že v rámci principu komplexnosti lze při vyučování s komunikačními prvky dosáhnout toho, aby spisovný jazyk byl žáky a studenty vnímán a používánv souladu se svým významem a postavením.
Název v anglickém jazyce
School as a source of speech models and communication diversity
Popis výsledku anglicky
In her contribution, the author deals with actual results of research concentrated on prestige of the standard language within the Czech environment, documents some facts about professions where usage of spoken standard language is necessary, and noticesalso perception of some English loanwords by the general public. She explains which theoretical ways should be used during the school teaching of the mother tongue. She advocates the opinion that in frames of the principle of complexity it is possible during teaching with communication elements to achieve the situation when the pupils and students perceive the standard language in correspondence with its importance and position.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA405%2F09%2F0113" target="_blank" >GA405/09/0113: Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci: recepce, realita, perspektiva a vize</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Odborová didaktika v príprave a ďalšom vzdelávaní učiteĺa materinského jazyka a litratúry
ISBN
978-80-8084-562-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
—
Název nakladatele
Katolická univerzita v Ružomberku
Místo vydání
Ružomberok
Místo konání akce
Ružomberok
Datum konání akce
8. 9. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—