Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Učitel a učebnice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F10%3AA11011DN" target="_blank" >RIV/61988987:17450/10:A11011DN - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Učitel a učebnice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Monografie se zabývá otázkami užívání učebnic na základní škole ve vztahu k učiteli a navazuje na publikaci I. Červenkové Žák a učebnice. V knize jsou popsány výsledky výzkumného projektu, jehož cílem bylo identifikovat roli, jakou hrají učebnice ve výuce na 2. stupni základní školy. Role učebnice je teoreticky analyzována z různých hledisek a je popsána její proměna v různých koncepcích výuky. Teoretická část se zaměřuje také na otázky autority učebnice a vlivu učebnic na vyučování a učení. Role učebnice byla empiricky ověřována ve výzkumném šetření na 10 ostravských základních školách ve 4 vyučovacích předmětech. Byly použity především metody pozorování, rozhovoru s žáky a rozhovoru s učiteli. Výsledky ukázaly, že učebnice mají na výuku na druhém stupni ZŠ značný vliv, a to především na obsah a nezanedbatelné míře i na didaktické zpracování hodin. Učebnice fungovaly především jako kurikulární projekt a následně ve výuce i jako didaktický prostředek pro učitele.

  • Název v anglickém jazyce

    The Teacher and the Textbook: the textbook use in lower secondary schools

  • Popis výsledku anglicky

    The book focuses on the issues of textbook use in lower secondary schools from the viewpoint of the teacher and it is related to the book The Student and the Textbook by I. Cervenkova. The results of research project on identification of textbook role are described. The role of textbook is theoretically analyzed and the changing conceptions of the role are presented. The issues of authority of textbook and textbook control of teaching and learning were discussed as well. The role of textbooks was examined empirically in the investigation carried out in 10 schools in the city of Ostrava. The research methods of observations, interviews with students and interviews with teachers were applied. The research results showed that textbooks control the teaching in lower secondary schools to a large degree. First, they impacted on the lesson content largely and second, they influenced the teaching strategies, too.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA406%2F08%2F0570" target="_blank" >GA406/08/0570: Užívání učebnic na 2. stupni základní školy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7368-923-0

  • Počet stran knihy

    120

  • Název nakladatele

    Pedagogická fakulta Ostravské univerzity

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Kód UT WoS knihy