Učitel a učebnice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F10%3AA11011DN" target="_blank" >RIV/61988987:17450/10:A11011DN - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učitel a učebnice
Popis výsledku v původním jazyce
Monografie se zabývá otázkami užívání učebnic na základní škole ve vztahu k učiteli a navazuje na publikaci I. Červenkové Žák a učebnice. V knize jsou popsány výsledky výzkumného projektu, jehož cílem bylo identifikovat roli, jakou hrají učebnice ve výuce na 2. stupni základní školy. Role učebnice je teoreticky analyzována z různých hledisek a je popsána její proměna v různých koncepcích výuky. Teoretická část se zaměřuje také na otázky autority učebnice a vlivu učebnic na vyučování a učení. Role učebnice byla empiricky ověřována ve výzkumném šetření na 10 ostravských základních školách ve 4 vyučovacích předmětech. Byly použity především metody pozorování, rozhovoru s žáky a rozhovoru s učiteli. Výsledky ukázaly, že učebnice mají na výuku na druhém stupni ZŠ značný vliv, a to především na obsah a nezanedbatelné míře i na didaktické zpracování hodin. Učebnice fungovaly především jako kurikulární projekt a následně ve výuce i jako didaktický prostředek pro učitele.
Název v anglickém jazyce
The Teacher and the Textbook: the textbook use in lower secondary schools
Popis výsledku anglicky
The book focuses on the issues of textbook use in lower secondary schools from the viewpoint of the teacher and it is related to the book The Student and the Textbook by I. Cervenkova. The results of research project on identification of textbook role are described. The role of textbook is theoretically analyzed and the changing conceptions of the role are presented. The issues of authority of textbook and textbook control of teaching and learning were discussed as well. The role of textbooks was examined empirically in the investigation carried out in 10 schools in the city of Ostrava. The research methods of observations, interviews with students and interviews with teachers were applied. The research results showed that textbooks control the teaching in lower secondary schools to a large degree. First, they impacted on the lesson content largely and second, they influenced the teaching strategies, too.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA406%2F08%2F0570" target="_blank" >GA406/08/0570: Užívání učebnic na 2. stupni základní školy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7368-923-0
Počet stran knihy
120
Název nakladatele
Pedagogická fakulta Ostravské univerzity
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS knihy
—