Úvahy nad rolí textu a kontextu při výuce mateřštiny
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F13%3AA14019II" target="_blank" >RIV/61988987:17450/13:A14019II - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úvahy nad rolí textu a kontextu při výuce mateřštiny
Popis výsledku v původním jazyce
Při hledání vztahů mezi rozvíjením čtenářské gramotnosti a cíli jazykově-komunikačně pojaté výuky mateřštiny upozorňují autorky jak na princip komplexnosti, tak na aspekty kognitivní povahy. Odvolávají se na obsáhlou slovenskou definici, která akcentujeprávě kognitivní rozměr gramotnosti. Poznávací složka se zračí ve výuce čtení i v odkrývání tajů jazykového systému a jeho fungování v komunikaci, proto i lingvodidaktiku je třeba vidět jako kognitivní vědu.Ke zlepšení situace by podle autorek příspěvkupomohlo přesněji analyzovat faktory podílející se na rozvoji čtenářské gramotnosti dětí mladšího školního věku, a to cestou dlouhodobějšího monitorování situace přímo v edukační realitě.
Název v anglickém jazyce
CONSIDERATIONS OF THE ROLE OF A TEXT AND CONTEXT IN MOTHER TONGUE TEACHING
Popis výsledku anglicky
While searching for a relation between a development of reading literacy and objectives of a language-communication-conceived teaching of mother tongue the authors point out both a principle of complexity and aspects of cognitive nature. They refer to acomprehensive Slovak definition which accentuates the cognitive dimension of literacy. The cognitive factor is evident in the teaching of reading as well as in revealing mysteries of the language system and its functioning in communication, and thereforelanguage teaching methodology should be seen as a cognitive science.To improve the situation, according to the authors of this report, more accurate analysis of the factors involved in the development of the reading literacy skills of pupils of the 1stgrade of elementary schools may help, namely by the means of a long-term monitoring of the situation directly in the educational reality.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
O dieťati, jazyku, literatúre. Časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie
ISSN
1339-3200
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
76-85
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—