Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Úvahy nad rolí textu a kontextu při výuce mateřštiny

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F13%3AA14019II" target="_blank" >RIV/61988987:17450/13:A14019II - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Úvahy nad rolí textu a kontextu při výuce mateřštiny

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Při hledání vztahů mezi rozvíjením čtenářské gramotnosti a cíli jazykově-komunikačně pojaté výuky mateřštiny upozorňují autorky jak na princip komplexnosti, tak na aspekty kognitivní povahy. Odvolávají se na obsáhlou slovenskou definici, která akcentujeprávě kognitivní rozměr gramotnosti. Poznávací složka se zračí ve výuce čtení i v odkrývání tajů jazykového systému a jeho fungování v komunikaci, proto i lingvodidaktiku je třeba vidět jako kognitivní vědu.Ke zlepšení situace by podle autorek příspěvkupomohlo přesněji analyzovat faktory podílející se na rozvoji čtenářské gramotnosti dětí mladšího školního věku, a to cestou dlouhodobějšího monitorování situace přímo v edukační realitě.

  • Název v anglickém jazyce

    CONSIDERATIONS OF THE ROLE OF A TEXT AND CONTEXT IN MOTHER TONGUE TEACHING

  • Popis výsledku anglicky

    While searching for a relation between a development of reading literacy and objectives of a language-communication-conceived teaching of mother tongue the authors point out both a principle of complexity and aspects of cognitive nature. They refer to acomprehensive Slovak definition which accentuates the cognitive dimension of literacy. The cognitive factor is evident in the teaching of reading as well as in revealing mysteries of the language system and its functioning in communication, and thereforelanguage teaching methodology should be seen as a cognitive science.To improve the situation, according to the authors of this report, more accurate analysis of the factors involved in the development of the reading literacy skills of pupils of the 1stgrade of elementary schools may help, namely by the means of a long-term monitoring of the situation directly in the educational reality.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    O dieťati, jazyku, literatúre. Časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie

  • ISSN

    1339-3200

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    76-85

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus