Čtení s porozuměním - nepostradatelná komunikační dovednost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F18%3AA1901XMS" target="_blank" >RIV/61988987:17450/18:A1901XMS - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Čtení s porozuměním - nepostradatelná komunikační dovednost
Popis výsledku v původním jazyce
Autorka příspěvku se dlouhodobě věnuje problematice budování jedné z komunikačních dovedností žáků základní školy, a to čtení s porozuměním. Soustřeďuje se na edukaci prvostupňovou, kdy je zmiňovaná dovednost rozvíjena nejdynamičtěji. Platné české kurikulum očekává, že žáci na konci 5. ročníku zvládnou číst s porozuměním přiměřeně náročné texty, budou schopni informace z textu zaznamenávat, rozlišovat je z hlediska významnosti a posuzovat jejich úplnost. Uvedené nároky lze považovat za součást komplexu dovedností, jimiž bude výhledově kvalita každodenního života jednotlivců tvořena a ovlivňována. Tento úhel pohledu staví roli rozvíjení čtenářské gramotnosti v rámci povinné školní docházky do centra zájmu řady výzkumníků. Ti hledají způsob, jak ji ve školním prostředí co nejefektivněji formovat. Kladou si mimo jiné také otázku, zda užitá výuková metoda prvopočátečního čtení výrazněji ovlivňuje tuto dovednost. Příspěvek prezentuje vybrané výstupy badatelské úsilí ostravského týmu, který monitoruje vývoj čtenářských dovedností žáků na základních školách v Moravskoslezském kraji prostřednictvím moderní technologie eyetrackeru. S jeho pomocí je sledován nejen čtenářský výkon žáků, ale i způsob, jak zvládají řešit zadání ověřující porozumění textu na úrovních vymezených metodologií mezinárodního výzkumu PIRLS.
Název v anglickém jazyce
The Reading with Comprehension - an Indispensable Communication Skill
Popis výsledku anglicky
The author of the paper has long been dealing with an issue of building one of the primary school pupils' communication skill, namely reading with comprehension. She focuses on the first-degree education where this skill is developed most dynamically. The valid Czech Curriculum expects the pupils at the end of the 5th school year to be able to read adequately difficult texts comprehensively as well as to be able to record66 67information from the text, to distinguish them from the significance point of view and to assess their completeness. These claims can be considered as a part of a complex of skills that will create and influence the quality of their everyday life perspectively. This point of view places the role of developing the reading literacy in compulsory schooling to the centre of an interest of many researchers. They search for a way to shape it in the school environment in the most effective way. Among other things, they also ask whether the teaching method used in the early reading influences this skill in a relevant way. The paper presents selected outcomes of the Ostrava research team that monitors the development of pupils? reading skills at primary schools in the Moravian-Silesian Region by the means of the modern technology Eyetracker. It helps not only to observe the pupils? reading skills but also the way they manage to solve tasks checking their understanding of the text at the levels defined by the PIRLS international research methodologies.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
65-78
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—