Tandemová výuka optikou subjektivně vnímaných příležitostí k profesnímu rozvoji vysokoškolských učitelů a učitelů fakultních základních škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F22%3AA2402KKT" target="_blank" >RIV/61988987:17450/22:A2402KKT - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-3-230" target="_blank" >10.5817/PedOr2022-3-230</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tandemová výuka optikou subjektivně vnímaných příležitostí k profesnímu rozvoji vysokoškolských učitelů a učitelů fakultních základních škol
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkumná studie se zaměřuje na oblast možností profesního rozvoje vysokoškolských učitelů a učitelů fakultních základních škol podílejících se na vysokoškolské přípravě budoucích učitelů 1. stupně základní školy. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak vysokoškolští učitelé a učitelé fakultních základních škol subjektivně reflektují potenciál tandemové výuky v doménách vlastního profesního rozvoje. Zvolen byl kvalitativní výzkumný design. Data byla sebrána prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných individuálních rozhovorů s šesti učiteli z fakultních základních škol a se sedmi vysokoškolskými učiteli z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, kteří byli do tandemové výuky zapojeni alespoň po dobu jednoho akademického roku (2021/2022). Obsahová analýza dat byla vedena pomocí kvalitativní techniky strukturace s tvorbou induktivních kategorií. Výsledky šetření jsou zachyceny ve čtyřech základních kategoriích, které vypovídají o subjektivním významu oblastí profesního rozvoje tak, jak je komunikovali respondenti jako přínosy realizované tandemové výuky: Sebepoznání a sebevědomí; Přemýšlet a hledat argumenty; Inspirace a obohacení; Kolegiální podpora a sdílení jako základ profesní komunity. Zjištěné výsledky jsou v souladu s trendem v pojetí profesního rozvoje učitelů, jehož východisko tvoří systematická reflexe realizovaných profesních činností, profesních znalostí a profesního přesvědčení a potřeba kolegiálního sdílení a rozvíjení kultury odborné komunity.
Název v anglickém jazyce
Team teaching through the lens of subjectively perceived opportunities for professional development of university teachers and primary school teachers
Popis výsledku anglicky
This research study focuses on teacher professional development. It concerns both university lecturers and experienced school teachers who are responsible for preparing pre-service primary school teachers for their future profession. The aim of the research was to explore how university lecturers and primary school teachers subjectively reϐlect on the potential of team teaching in the domains of their own professional development. We have chosen a qualitative research design. Data were collected through in-depth semi-structured individual interviews with six teachers from faculty primary schools and seven university lecturers working in academic roles at the Faculty of Education, Charles University, who have been involved in team-teaching for at least one academic year (2021/2022). The content analysis of the data was conducted using qualitative structuring techniques with the creation of inductive categories. The results are described in four main categories that explain the subjective importance of the areas of professional development as communicated by the respondents as beneϐits of the team-teaching implemented: Self-knowledge and self-awareness; Reflection and argument finding; Inspiration and enrichment; Mutual support and sharing within the professional community. The ϐindings are in line with the trend in the concept of teacher professional development, which is based on systematic reflection on the professional activities carried out, professional knowledge and professional beliefs and the need for sharing of knowledge and developing a culture of professional community.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
1805-9511
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
230-248
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—