Ověřování úrovně čtenářské techniky u žáků 7. ročníku základních škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F22%3AN2302I3I" target="_blank" >RIV/61988987:17450/22:N2302I3I - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dokumenty.osu.cz/pdf/kcd/slovoaobraz/slovoaobraz-12-1.pdf" target="_blank" >https://dokumenty.osu.cz/pdf/kcd/slovoaobraz/slovoaobraz-12-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ověřování úrovně čtenářské techniky u žáků 7. ročníku základních škol
Popis výsledku v původním jazyce
Studie přináší dílčí informace o výsledcích měření úrovně čtenářské techniky u žáků 7. ročníku základních škol, která byla realizována v rámci řešení projektu TAČR Vývoj diagnostické baterie čtení s porozuměním u žáků 2. stupně základních škol. Stěžejní výstup projektu tvoří nově navržená baterie textů, s jejichž pomocí je možno jak diagnostikovat dyslexii u žáků 2. stupně základních škol, tak u dříve diagnostikovaných žáků ověřovat efektivnost dosavadní reedukace, zvážit zachování, omezení nebo opětovnou aktivaci podpůrných opatření. Cílem realizovaného měření bylo ověření funkčnosti diagnostického nástroje, získání dat ke srovnání čtenářských výkonů žáků s diagnostikovanou dyslexií s výkony běžných žáků bez specifických poruch učení. Měření proběhla pomocí tzv. eyetrackeru, analyzovány byly vizuální i akustické záznamy čtení 22 žáků 7. ročníku z vybraných ostravských základních škol. Analýzy byly zaměřeny na zhodnocení kvantitativních i kvalitativních dat, sledována byla rychlost čtení, počet chyb (s rozlišením opravených a ponechaných chyb) a využité strategie při odpovědích na otázky k textu. Analýzy potvrdily rozdílné výsledky sledovaných skupin žáků.
Název v anglickém jazyce
VERIFICATION OF THE READING TECHNIQUE LEVEL OF 7TH GRADE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
Popis výsledku anglicky
The study summarized partial information on the results of measuring the level of reading technique among the 7th grade of primary school pupils, which was realised as part of the TAČR project The Development of Diagnostic Set of Reading Comprehension with Pupils of 2nd degree of Primary Schools. The measurements were carried out using a newly designed set of texts, with the help of which it is possible both to diagnose dyslexia of pupils of the 2nd level of primary schools, and to verify the effectiveness of previous re-education for previously diagnosed pupils, to consider the maintenance, limitation or reactivation of support measures. The measurements were carried out using the so-called eye-tracker, visual and acoustic reading recordings of 22 7th grade pupils from selected primary schools in Ostrava were analysed. The analyses were focused on the evaluation of quantitative and qualitative data, and the speed of reading, number of errors (with a distinction between corrected and retained errors) and strategies used when answering questions about the text were monitored. The measurements confirmed differences between pupils without a specific learning disorder and dyslexic pupils in all indicators, in the speed of reading, occurrence of errors and representation of individual types. The results obtained so far indicate usability of the diagnostic tool in pedagogical practice.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000259" target="_blank" >TL03000259: Vývoj diagnostické baterie čtení s porozuměním u žáků 2. stupně ZŠ</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovo a obraz v komunikaci s dětmi
ISSN
1805-1464
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
61-73
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—