Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Transdisciplinary reflections on the occupation of Czechoslovakia in 1968: Didactic use of the protest song in social science education

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F24%3AA2502N04" target="_blank" >RIV/61988987:17450/24:A2502N04 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://intellectdiscover.com/content/journals/10.1386/ctl_00134_1" target="_blank" >https://intellectdiscover.com/content/journals/10.1386/ctl_00134_1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1386/ctl_00134_1" target="_blank" >10.1386/ctl_00134_1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Transdisciplinary reflections on the occupation of Czechoslovakia in 1968: Didactic use of the protest song in social science education

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Linking the knowledge of related school subjects (history, civics and music), transdisciplinary didactics is one of the current trends in education. The aim of this article is to create an analytical-interpretive model for the didactic use of protest songs in social science education, supplemented by examples of learning tasks for pupils. The article describes the historical context of the events in Czechoslovakia in August 1968. The research focuses on the analysis and interpretation of the lyrics and music of selected protest songs to create a general analytical-interpretive model usable in school teaching of social sciences. The research into selected protest songs has found both similarities and differences in the motifs and symbols used, as well as in the overall character of the lyrics and melodies. The constructed analytical-interpretive model in connection with the didactic use of protest songs includes the level of motivation, analysis and interpretation, and creative and productive activities. The specific questions and tasks for pupils are applicable in school practice.

  • Název v anglickém jazyce

    Transdisciplinary reflections on the occupation of Czechoslovakia in 1968: Didactic use of the protest song in social science education

  • Popis výsledku anglicky

    Linking the knowledge of related school subjects (history, civics and music), transdisciplinary didactics is one of the current trends in education. The aim of this article is to create an analytical-interpretive model for the didactic use of protest songs in social science education, supplemented by examples of learning tasks for pupils. The article describes the historical context of the events in Czechoslovakia in August 1968. The research focuses on the analysis and interpretation of the lyrics and music of selected protest songs to create a general analytical-interpretive model usable in school teaching of social sciences. The research into selected protest songs has found both similarities and differences in the motifs and symbols used, as well as in the overall character of the lyrics and melodies. The constructed analytical-interpretive model in connection with the didactic use of protest songs includes the level of motivation, analysis and interpretation, and creative and productive activities. The specific questions and tasks for pupils are applicable in school practice.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Citizenship Teaching & Learning

  • ISSN

    1751-1917

  • e-ISSN

    1751-1925

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    73-91

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85206929394