Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

ENGINE INTAKE AIRBOX CFD OPTIMISATION AND EXPERIMENTAL VALIDATION TESTS

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F23%3A10254110" target="_blank" >RIV/61989100:27230/23:10254110 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mmscience.eu/journal/issues/march-2023/articles/engine-intake-airbox-cfd-optimisation-and-experimental-validation-tests" target="_blank" >https://www.mmscience.eu/journal/issues/march-2023/articles/engine-intake-airbox-cfd-optimisation-and-experimental-validation-tests</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.17973/MMSJ.2023_03_2022111" target="_blank" >10.17973/MMSJ.2023_03_2022111</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    ENGINE INTAKE AIRBOX CFD OPTIMISATION AND EXPERIMENTAL VALIDATION TESTS

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The effective power of an internal combustion engine is determined by the amount of air that is drawn into the cylinder. One of the basic requirements for the intake is the even filling of all cylinders. This paper deals with the design of an airbox 4-cylinder 2.2 liter naturally aspirated SI engine. The CFD simulation of the air flow through the serial airbox was performed. This showed an uneven filling of the cylinders. With the help of CFD simulations, the shape of the airbox was optimized to improve the uniformity of the cylinders filling. The validation tests of the real airboxes on the flow bench were performed. The standard airbox and the airbox with the optimized shape were compared. The results confirmed the CFD simulations outputs. Furthermore, it has been shown that the air filter chamber can contribute to the uniform filling of the cylinders. The research resulted in the optimization of the engine&apos;s intake tract airbox shape.

  • Název v anglickém jazyce

    ENGINE INTAKE AIRBOX CFD OPTIMISATION AND EXPERIMENTAL VALIDATION TESTS

  • Popis výsledku anglicky

    The effective power of an internal combustion engine is determined by the amount of air that is drawn into the cylinder. One of the basic requirements for the intake is the even filling of all cylinders. This paper deals with the design of an airbox 4-cylinder 2.2 liter naturally aspirated SI engine. The CFD simulation of the air flow through the serial airbox was performed. This showed an uneven filling of the cylinders. With the help of CFD simulations, the shape of the airbox was optimized to improve the uniformity of the cylinders filling. The validation tests of the real airboxes on the flow bench were performed. The standard airbox and the airbox with the optimized shape were compared. The results confirmed the CFD simulations outputs. Furthermore, it has been shown that the air filter chamber can contribute to the uniform filling of the cylinders. The research resulted in the optimization of the engine&apos;s intake tract airbox shape.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20300 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    MM Science Journal

  • ISSN

    1803-1269

  • e-ISSN

    1805-0476

  • Svazek periodika

    2023-March

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    6364-6367

  • Kód UT WoS článku

    000944252900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85150296538