Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Multi-objective optimization model for railway heavy-haul traffic: Addressing carbon emissions reduction and transport efficiency improvement

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27240%2F24%3A10256845" target="_blank" >RIV/61989100:27240/24:10256845 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544224006996?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544224006996?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.energy.2024.130927" target="_blank" >10.1016/j.energy.2024.130927</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Multi-objective optimization model for railway heavy-haul traffic: Addressing carbon emissions reduction and transport efficiency improvement

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper establishes a multi -objective optimization model for railway heavy -haul trains, focusing on reducing carbon emissions and improving transport efficiency. The model integrates optimization of the route and the vehicle load rate, significantly reducing carbon emissions and enhancing transport efficiency. It addresses the challenges and characteristics of heavy -haul trains, introducing multi -objective optimization problems related to transport carbon emissions and efficiency. Using a pigeon -inspired optimization algorithm, the model considers joint constraints between carbon emissions and transport efficiency objectives. To overcome challenges in multi -objective transportation problems, the paper proposes a forward -learning pigeon -inspired optimization algorithm based on a surrogate -assisted model. This approach calculates the quality of the candidate solution using a surrogate model, reducing time costs. The algorithm employs a forward -learning strategy to enhance learning from non -dominant solutions. Experimental validation with benchmark functions confirms the effectiveness of the model and offers optimized solutions. The proposed method reduces carbon emissions while maintaining transport efficiency, contributing innovative ideas for the development of sustainable heavy-duty trains.

  • Název v anglickém jazyce

    Multi-objective optimization model for railway heavy-haul traffic: Addressing carbon emissions reduction and transport efficiency improvement

  • Popis výsledku anglicky

    This paper establishes a multi -objective optimization model for railway heavy -haul trains, focusing on reducing carbon emissions and improving transport efficiency. The model integrates optimization of the route and the vehicle load rate, significantly reducing carbon emissions and enhancing transport efficiency. It addresses the challenges and characteristics of heavy -haul trains, introducing multi -objective optimization problems related to transport carbon emissions and efficiency. Using a pigeon -inspired optimization algorithm, the model considers joint constraints between carbon emissions and transport efficiency objectives. To overcome challenges in multi -objective transportation problems, the paper proposes a forward -learning pigeon -inspired optimization algorithm based on a surrogate -assisted model. This approach calculates the quality of the candidate solution using a surrogate model, reducing time costs. The algorithm employs a forward -learning strategy to enhance learning from non -dominant solutions. Experimental validation with benchmark functions confirms the effectiveness of the model and offers optimized solutions. The proposed method reduces carbon emissions while maintaining transport efficiency, contributing innovative ideas for the development of sustainable heavy-duty trains.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10200 - Computer and information sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Energy

  • ISSN

    0360-5442

  • e-ISSN

    1873-6785

  • Svazek periodika

    294

  • Číslo periodika v rámci svazku

    květen 2024

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    001217988700001

  • EID výsledku v databázi Scopus