Perception of Products Certification with Quality Labels by Icelandic and Czech Consumers
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F12%3A86082639" target="_blank" >RIV/61989100:27510/12:86082639 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/1946/13357" target="_blank" >http://hdl.handle.net/1946/13357</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
islandština
Název v původním jazyce
Samanbur?ur á vi?horfum íslenskra og tékkneskra neytenda til g??avottunarmerkinga
Popis výsledku v původním jazyce
Í greininni er fjalla? um matv?li merkt me? g??avottun (quality labels). Markmi?i? var a? koma auga á og bera saman vi?horf neytenda til ?eirra g??avottana sem nota?ar eru á íslenskum og tékkneskum matvörumarka?i. Í fyrri hluta greinarinnar eru g??avottanir skilgreindar og einkenni ?eirra útlistu? en í seinni hlutanum er greint frá ni?urstö?um rannsóknar er tók mi? af ofangreindum markmi?um. Gögnum var safna? me? hentugleikaúrtaki og fengust 267 svör; 117 svör voru frá íslenskum ?átttakendum en 150 frátékkneskum ?átttakendum. Ni?urstö?ur sýna a? markt?kur munur er til sta?ar á milli vi?horfa neytenda í löndunum tveimur til eftirfarandi ?átta: Upprunalands matvara, vitneskju um merkingar og áhuga á upplýsingum var?andi g??avottun matv?la. Ennfremur vartölfr??ilega markt?kur munur á milli kynja er kom a? matarinnkaupum í Tékklandi sem og áhuga kynjanna á g??avottun.
Název v anglickém jazyce
Perception of Products Certification with Quality Labels by Icelandic and Czech Consumers
Popis výsledku anglicky
The paper discusses food products certification with quality labels. The aim was to identify and compare consumer attitudes to the quality labels used in the Icelandic and Czech food products market. In the first part of the paper, the product quality and its certification is defined, the second part describes the results of marketing research conducted with the purpose to identify and analyse consumer attitudes. Data was collected using a convenience sample, response rate was 267 questionnaires; 117 from Iceland and 150 from the Czech Republic. Results show that significant differences do exist between Czech and Icelandic respondents in the following factors: country of food product origin preference, awareness of labels, and interest in information regarding food quality labels. Furthermore, statistically significant differences were confirmed between gender of Czech respondents and their responsibility for food purchases as well as their interest in information regarding food qualit
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
?jó?arspegillinn 2012 : Ágrip erinda : Félagsvísindasvi? : Rannsóknir í félagsvísindum XIII. Erindi flutt á rá?stefnu í október 2012 : Reykjavík, Félagsvísindastofnun Háskóla Íslands
ISBN
978-9935-424-14-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
1-9
Název nakladatele
Félagsvísindastofnun Háskóla Íslands
Místo vydání
Reykjavík
Místo konání akce
Reykjavík
Datum konání akce
26. 10. 2012
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—