Limity českého pojetí multikulturní výchovy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33150413" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33150413 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/soced.2014.02.02.04" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.7441/soced.2014.02.02.04</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/soced.2014.02.02.04" target="_blank" >10.7441/soced.2014.02.02.04</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Limity českého pojetí multikulturní výchovy
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je kritickou reflexí českého pojetí multikulturní výchovy. Na příkladu dlouhodobě uplatňovaného multikulturního vzdělávání v USA objasňujeme příliš úzké chápání rozsahu a obsahu multikulturní výchovy na českých školách a poukazujeme na problematické momenty, které nejen že neumožňují zdárné naplňování cílů multikulturního vzdělávání, ale dokonce mohou posilovat stereotypní uvažování a vytvářet xenofobní až rasistickou atmosféru ve školních třídách. Za významné činitele v tomto ohledu považujeme jednak osobnost pedagoga, jednak v českém prostředí běžnou konceptualizaci slovníku charakteristického pro rasistická a nacionalistická hnutí v řadě učebnic.
Název v anglickém jazyce
Boundaries of a Czech multicultural education
Popis výsledku anglicky
This article is a critical review of the Czech approach to multicultural education. Using as an example the American multicultural educational system, we illustrate the narrow understanding of the content of multicultural education in the Czech Republicand on Czech schools. We also point out the problematic moments which not only obstruct the successful fulfillment of educational goals, but may also strengthen or even create a stereotypical, xenophobic or racist environment in classrooms. The significant agents in this process are considered to the teachers on the one hand, and on the other the conceptualization of a specific vocabulary used in many textbooks, which is typical for racist and nationalist movements.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální pedagogika
ISSN
1805-8825
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
62-72
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—