Intuitivní manažerské rozhodování a metafory
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33154326" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33154326 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Intuitivní manažerské rozhodování a metafory
Popis výsledku v původním jazyce
Rozhodovací proces manažerů bývá primárně chápán jako zcela racionální organizační fenomén, kdy manažer účelově analyzuje vstupy a výstupy svého rozhodnutí. I přes tuto představu vedoucí pracovník často přistupuje k rozhodnutí intuitivnímu, při kterém jeanalýza rozhodovacího problému prováděna až, když manažer racionalizuje důsledky svého rozhodnutí. Zabývám se tím, jak proces intuitivního rozhodování u manažera vzniká a co jej ovlivňuje. Znalosti a zkušenosti zabezpečují vědomostní bázi intuitivního rozhodnutí, emoce pak ovlivňují interpretaci a rozumění světu kolem nás. Jednotlivé kategorie jsou odděleně zkoumány dostatečně, navrhuji metodu, která by zkoumala všechny tři kategorie zároveň. Metoda spočívá ve zkoumání metafor. Metafory jsou samozřejmou součástí přirozeného jazyka, hlubší analýza však ukazuje jejich používání jako nesamozřejmé. Promítá se do nich řada mimojazykových faktorů sociální povahy. Cílem výzkumu je analýza metafor používaných manažery při racionalizaci intuiti
Název v anglickém jazyce
Intuitive decision making and metaphors
Popis výsledku anglicky
Decision making in the field of management is currently undergoing many changes which are tied to changes in the society that shifts the character of organizations. The decision making process is usually seen as a rational phenomenon because managers purposefully analyze the inputs and outputs of their decision. Despite this fact, however, managers often use the intuitive (irrational) decision and rationalize the consequences afterwards. The aim of this text is to describe the intuitive decision makingprocess from the perspective of knowledge, experiences (ordinary rational factors) and also emotions - the important but less usual factor influencing the interpretation of and understanding to the everyday life. Although these categories are being explored individually I am looking for the methodological possibility to explore all three categories simultaneously. This possibility could be represented by the analysis of metaphors. Metaphors constitute a natural part of our natural langua
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Andragogika
ISSN
1211-6378
e-ISSN
—
Svazek periodika
19
Číslo periodika v rámci svazku
2-3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
17-23
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—