Nákupní centra v Olomouci a jejich vliv na dospívající: Pokračování v diskusi nad tématem "mall junkies" v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73584759" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73584759 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15310/17:73584759
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nákupní centra v Olomouci a jejich vliv na dospívající: Pokračování v diskusi nad tématem "mall junkies" v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Relativně nedávno započala vlna budování nákupních center v regionu střední a východní Evropy. Jen v České republice se za poslední dvě dekády uskutečnila výstavba několika desítek nákupních center od těch největších ve velkých českých městech až po malé nákupní parky v menších městech mikroregionální úrovně. Problematikou nákupních center se záhy začali zabývat zejména sociologové a geografové, a to mj. i ve vztahu k „mall junkies“ Byly již publikovány první vědecké studie, avšak většinově se zájem o tuto část dospívající populace soustřeďoval na nákupní centra v Praze, okrajově v Plzni, Hradci Králové a Brně. I když máme k dispozici úvodní informace, komunita „mall junkies“ se dále vyvíjí rozšířením prostoru o další nákupní centra. Když v roce 2013 bylo v Olomouci (100 tis. obyvatel) otevřeno již třetí velké nákupní centrum, záhy se zvětšil prostor pro existenci městské komunity „mall junkies“. V roce 2015 se uskutečnil její komplexní sociálně geografický výzkum. Ukázalo, že jde o poměrně početnou skupinu teenagerů, zřetelně sociálně vyprofilovanou a mající ustálené vzorce prostorového chování pohybů v nákupním centru. Autoři studie přispějí k širší diskusi kolem tohoto poněkud okrajového, avšak ne nevýznamného sociálního tématu městského maloobchodu.
Název v anglickém jazyce
Shopping centres in Olomouc and their influence on adolescents: Continuation of the discussion on the topic of “mall junkies” in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Relatively recently began a wave of building shopping centres in the Central and Eastern Europe. There has been a construction of several dozen shopping centres in the last two decades only in the Czech Republic, in the biggest cities as well as in the smaller towns of the micro regional level in case of some small shopping parks. The sociologists and geographers began to deal with the issue of shopping centres soon after its expansion. One of the topics they began to deal with is the relation of shopping centres and mall junkies. The first scientific studies were already published; however, the majority of the interest in this part of the teenage population is concentrated on the shopping centres in Prague, on the outskirts of Plzeň city, Hradec Králové city and Brno city. Even though we have initial information available, the mall junkies’ community is evolving by expanding the area with additional shopping malls. When the third largest shopping centre was opened in Olomouc (100 thousand inhabitants) in 2013, the mall junkies community had grew very soon. A complex socio-geographic research took place in 2015. It has shown that this is a relatively large group of teenagers, clearly socially profiled and having steady patterns of spatial behaviour in the shopping centre. The authors of the study contribute to a wider debate around this somewhat marginal, but not insignificant, social theme of urban retail.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50704 - Environmental sciences (social aspects)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Maloobchod a špecifiká časovo-priestorového správania spotrebiteľov
ISBN
978-80-223-4434-0
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
99-127
Počet stran knihy
285
Název nakladatele
Univerzita Komenského
Místo vydání
Bratislava
Kód UT WoS kapitoly
—