Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pojetí národa ve výuce občanské nauky za první republiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73586895" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73586895 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pojetí národa ve výuce občanské nauky za první republiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na základě analýzy učebnice občanské výchovy a oficiálních osnov tohoto předmětu bylo zkoumáno, jak se za první republiky tento předmět využíval k ovlivňování kolektivní paměti žáků z hlediska národnostní problematiky. S problematikou národa se měli dle osnov setkat všichni žáci, kteří absolvovali povinnou školní docházku. Ačkoliv tedy byl pojem národ v osnovách několikrát výslovně uveden jako povinné učivo, jen některé učebnice tento pojem nějak definovaly, nejčastěji na základě společného jazyka, území a společenských svazků. V mnohem větší míře se v kapitolách o národě pracovalo s konkrétními příklady, pozornost byla věnována především národům, které žily v Československu. Výklad nebyl v hojnější míře užíván k zdůrazňování jednoty Čechů a Slováků jakožto jednoho národa, ale bez ohledu na to, zda učebnice psaly o Češích nebo Čechoslovácích, vždy intenzivně budovaly kladný vztah žáků ke svému národu. Oproti tomu byla zdůrazňována negativní role Němců a Maďarů v historii a bylo poukazováno na příkoři, kterých se tyto dva národy na Češích a Slovácích dopustili. Vzhledem k tomu, že analyzované osnovy i učebnice byly oficiálně schválené Ministerstvem školství a národní osvěty, lze říci, že si čelní představitelé Československa přáli, aby se výše popsané skutečnosti staly součástí kolektivní paměti národa.

  • Název v anglickém jazyce

    The Concept of a Nation in the Teaching of Civic Education in the Period of the First Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the article is to show how the term “nation” was used and worked with in the civics in Czechoslovakia in 1918-1938. The analysis focused on the civics education within the scope of compulsory school attendance. The main sources included curricula published by the Ministry of education and further national education and officially approved textbooks. According to the official civics curriculum, the subject consisted of two parts: first, the very facts to be taught, and second, the topics that should cultivate the pupils’ character, opinions and behaviour. In both parts, the theme of “nation” was mentioned. The pupils should have acquired basic pieces of knowledge about the nation, its origin and its relation to the state. At the same time, they should have acquired and cultivated a positive relationship to the nation. In spite of the fact that in the textbooks there were chapters with the word “nation” in their title, and even though the curriculum has clearly stated that the teaching about nation was an obligatory part of the civics curriculum, the very term nation was defined only in a few textbooks. In the definitions, the textbooks referred mainly to common language, certain inhibited area and social connections among the people. Instead of general theories and definitions, much more space was devoted to the texts about the concrete nationalities living in Czechoslovakia. They discussed mainly the Czech/Czechoslovak nation, described the significant moments from its history and emphasised the martyrdom in times of Habsburg’s reign. They have also appealed to the pupils to love their nation and to express this affection by deeds. (Czechoslovakism was not discussed implicitly in the textbooks, only a small number of the authors paid attention to this topic). The texts further dealt with the other nationalities living in Czechoslovakia, especially with Hungarians and Germans: on the one hand, the textbooks reminded the pupils of the minority rights and pointed out that it is wrong to oppress the other nationalities living in the Czechoslovak republic, on the other hand the Hungarians and Germans were used as a discouraging example of people who had committed a great injustice to the Czechoslovak nation in the history. To other nations, almost no attention was paid. The school education is understood as a means by which collective memory and, in a longer time period, also historical consciousness can be purposefully influenced. Therefore, we can conclude that the understanding of nation and its role as described above was meant to become a part of generation of pupils fulfilling their compulsory school attendance in the era of the First Czechoslovak Republic.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sborník prací pedagogické fakulty Masarykovy univerzity

  • ISSN

    1211-6068

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    31

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    136-147

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus