Obraz a pojetí historické role Němců v českých zemí v učebnicích dějepisu a občanské nauky za první republiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73598069" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73598069 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obraz a pojetí historické role Němců v českých zemí v učebnicích dějepisu a občanské nauky za první republiky
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný příspěvek se zabývá otázkou, jakou roli hráli Němci v příběhu národních dějin při výuce dějepisu a občanské nauky a výchovy v období první československé republiky. K analýze byly využity prameny normativní povahy – zákony, učební osnovy, a především česky psané učebnice. Bylo zjištěno, že národní dějiny byly zaměřeny takřka výhradně na české dějiny, zatímco dějiny ostatních národností žijících v Československu byly do jednotlivých kapitol přidávány jen výjimečně. Němcům a také Maďarům náležela v příběhu československého národa role nepřátel. Němci ji v učebnicích hráli již od samotného počátku národních dějin, za který byla považována Velká Morava, zatímco Maďaři se do role protivníků československého národa dostali až s počátky národního obrození. Ve výkladu o 19. století se pak vždy odrážela polarita Češi – Němci a Slováci – Maďaři a rok 1918 byl popisován jako spravedlivé vyvrcholení národních dějin a odplata za všechna příkoří. V učebnicích občanské nauky docházelo k určitému rozporu mezi teoretickými pasážemi o národnostní problematice a prací s konkrétními příklady. Zatímco v obecné rovině byli žáci vedeni k dodržování práva menšin, k toleranci a lásce k vlasti, v konkrétních případech učebnice opakovaně připomínaly negativní roli Němců a Maďarů v národních dějinách. Jednak výběrem kapitol z národní historie (nejvíce se psalo o obdobích národního útlaku ze strany Němců a Maďarů), jednak tím, že byly tyto národnosti vždy uváděny jako negativní příklad toho, jak se nemá zacházet s národními menšinami.
Název v anglickém jazyce
The image and Conception of the Historical Role of the Germans in the Czech Lands in the Textbooks of Hisotry and Civics during First Republic
Popis výsledku anglicky
This article deals with the question of what role was played by the Germans in the national history in the instruction of history and civics in the period of the First Czechoslovak Republic. The analysis used sources of normative character – laws, curricula, and mainly Czech-written textbooks. It was determined that national history was focused almost exclusively on Czech history, whereas the history of the other nations living in Czechoslovakia was added to individual chapters only exclusively. In the story of the Czechoslovak nation, the Germans and Hungarians were ascribed the role of enemies. The Germans had played it in the textbooks from the very beginning of national history, meaning Great Moravia, whereas the Hungarians did not assume the role of the opponents of the Czechoslovak nation until later, at the beginning of the National Revival. The interpretation of the 19th century then always reflected the polarities of the Czechs – Germans and Slovaks – Hungarians, and the year 1918 was described as a fair culmination of national history and the retaliation for all injustice. In civics textbooks, there was a certain discrepancy between theoretical passages on national issues and work with specific examples. In general, students were taught the respect for the rights of minorities, tolerance and love of their homeland. On the other hand, in specific cases, the textbooks repeatedly brought attention to the negative role of the Germans and Hungarians in national history. They mostly focused on the periods of national oppression on the part of the Germans and Magyars and always gave these nationalities as negative examples of how not to deal with national minorities.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Vznik Československa a provincie Deutschböhmen
ISBN
978-80-907464-0-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
195-207
Název nakladatele
SOA v Litoměřicích
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Liberec
Datum konání akce
14. 6. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—