Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mluvení - podceňovaná komunikační dovednost

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73615748" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73615748 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Mluvení - podceňovaná komunikační dovednost

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek navazuje na dřívější odborné práce o využívání a rozvoji řečových dovedností ve výuce českého jazyka, které konstatují, že produktivnímu mluvení je věnována nejmenší pozornost. Příspěvek identifikuje jako příčinu tohoto jevu nedostatečné povědomí o komunikační kompetenci rodilého mluvčího a její přeceňování. Ukazuje, že očekávané výstupy učení související s mluveným projevem, jak jsou definovány v kurikulárních dokumentech, jsou příliš ambiciózní a že v současných podmínkách není jejich naplnění reálné. Na vybraných učebnicích demonstruje, že ani v nich není dovednost mluvení dostatečně akcentována a že je upřednostňována práce s psaným textem. Konečně příspěvek prostřednictvím didaktik cizích jazyků ukazuje, že mluvení může a má být integrální součástí výuky.

  • Název v anglickém jazyce

    Speaking – an Underestimated Communication Skill

  • Popis výsledku anglicky

    This contribution follows up on previous scientifi c texts about the development and use of speaking skills in the teaching of the Czech language, which state that active speaking is given the least attention. It identifies the cause of this phenomenon as overestimation and insuffi cient awareness of native speakers‘ communication competence. This paper shows, that the expected outcomes of teaching related to speech, as they are defined in the curriculum, are too ambitious, and that fulfilling them under the current conditions is not possible. It demonstrates in selected textbooks, that work with written texts is preferred to activities intended for speaking. Finally, this contribution, through the didactics of foreign languages shows, that speaking can and should be an integral part of teaching.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60202 - Specific languages

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

    2571-0400

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    29-47

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus