Mluvení - podceňovaná komunikační dovednost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73615748" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73615748 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mluvení - podceňovaná komunikační dovednost
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek navazuje na dřívější odborné práce o využívání a rozvoji řečových dovedností ve výuce českého jazyka, které konstatují, že produktivnímu mluvení je věnována nejmenší pozornost. Příspěvek identifikuje jako příčinu tohoto jevu nedostatečné povědomí o komunikační kompetenci rodilého mluvčího a její přeceňování. Ukazuje, že očekávané výstupy učení související s mluveným projevem, jak jsou definovány v kurikulárních dokumentech, jsou příliš ambiciózní a že v současných podmínkách není jejich naplnění reálné. Na vybraných učebnicích demonstruje, že ani v nich není dovednost mluvení dostatečně akcentována a že je upřednostňována práce s psaným textem. Konečně příspěvek prostřednictvím didaktik cizích jazyků ukazuje, že mluvení může a má být integrální součástí výuky.
Název v anglickém jazyce
Speaking – an Underestimated Communication Skill
Popis výsledku anglicky
This contribution follows up on previous scientifi c texts about the development and use of speaking skills in the teaching of the Czech language, which state that active speaking is given the least attention. It identifies the cause of this phenomenon as overestimation and insuffi cient awareness of native speakers‘ communication competence. This paper shows, that the expected outcomes of teaching related to speech, as they are defined in the curriculum, are too ambitious, and that fulfilling them under the current conditions is not possible. It demonstrates in selected textbooks, that work with written texts is preferred to activities intended for speaking. Finally, this contribution, through the didactics of foreign languages shows, that speaking can and should be an integral part of teaching.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60202 - Specific languages
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
29-47
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—