Zpravodajství o koronaviru v domácích médiích a jeho publikum
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73618561" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73618561 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zpravodajství o koronaviru v domácích médiích a jeho publikum
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola Zpravodajství o koronaviru v domácích médiích a jeho publikum se zabývá specifiky konzumace zpravodajství různými typy publik v době celospolečenské (zdravotní) krize, v počátcích pandemie covid-19 na jaře roku 2020 v České republice. Prezentuje výsledky analýzy, pro kterou byla data sesbírána pomocí CAWI metody na reprezentativním vzorku české populace. Jako výzkumný rámec je aplikována teorie užití a uspokojení, vhodná zejména pro svou šíři použití od makro pohledu na rozdělení společnosti na dílčí skupiny až po zkoumání individuálních strategií příjmu zpráv. Rovněž tato teorie nabízí možnost kontextualizovat zjišťované znaky publika jako výběr média, frekvence či způsob recepce včetně reakcí, postojů a hodnocení. Na jejich základě analýza dospěla k pomyslnému rozdělení české veřejnosti (publik zpravodajství) na čtyři skupiny – označené jako „Opatrní“, „Znepokojení“, „Lhostejní“ a „Skeptičtí“. Kapitola rovněž polemicky tematizuje, zda ve zkoumaném případě došlo ke vzbuzování tzv. morální paniky a jaký vliv měly tzv. pseudoudálosti, zejm. vládní tiskové konference. Důležitým prezentovaným zjištěním analýzy je pak i dominance televize jakožto preferovaného mediatypu „krizového zpravodajství“.
Název v anglickém jazyce
Reporting on the Covid-19 in the Domestic Media and its Audience
Popis výsledku anglicky
The chapter deals with the specifics of news consumption by different audiences at the time of a social and health crisis at the beginning of the Covid-19 pandemic in the spring of 2020 in the Czech Republic. It presents the analysis results, for which the data was collected using the CAWI method on a representative sample of the Czech population. The uses and gratification theory is applied as a research framework, particularly suitable for its breadth of use, from the macro view of the division of society into subgroups to the investigation of individual news reception strategies. This theory also offers the possibility to contextualize the identified characteristics of the audience, such as the choice of medium, frequency, or method of reception, including reactions, attitudes, and evaluations. Based on this, the analysis reached an imaginary division of the Czech public (news audience) into four groups – „Cautious,“ „Concerned,“ „Indifferent,“ and „Sceptical.“ The chapter also discusses in a polemical manner whether the so-called moral panic was induced in the investigated case and what was the influence of so-called pseudo-events (especially government press conferences). The dominance of television as the preferred media type of „crisis reporting“ is an important finding.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Česká média v časech korony
ISBN
978-80-244-6188-5
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
35-59
Počet stran knihy
159
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS kapitoly
—