Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Reality theatre as a method for social science research: the Vietnamese diaspora in Central Europe

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73621562" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73621562 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/eprint/CWWVUM8H4XC8KQWMIKJF/full?target=10.1080/14682761.2023.2301215" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/eprint/CWWVUM8H4XC8KQWMIKJF/full?target=10.1080/14682761.2023.2301215</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/14682761.2023.2301215" target="_blank" >10.1080/14682761.2023.2301215</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Reality theatre as a method for social science research: the Vietnamese diaspora in Central Europe

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article examines the use of reality theatre and its seemingly distinct categories, ethnotheatre and documentary theatre, within the social sciences. Reality theatre employs qualitative methodology, data production, and factual information as a basis for the staging process and interlinks social science research with creative practice. This approach, I argue, results in performances that are not only entertaining but informative, educational, or function pedagogically as a stimulus for social change. I argue that the division of reality theatre into several categories can be omitted in favour of a broader approach, in order to analyse the sociocultural realities staged through performance. This is demonstrated through analysis of two theatre projects from Central Europe focused on the Vietnamese diaspora – Rimini Protokoll’s Vùng biên giới (Border Area) (2009), and the Czech part of the What’SAP project (a two-year project connecting Czech Republic, Serbia, Hungary, and France in an exchange of knowledge creation and audience participation in intercultural dialogues) called Každý má v sobě dva vlky (Everyone Has Two Wolves Inside of Them) (2023). By examining and analysing how each project utilises reality theatre, I present them as important examples of the links between social science and contemporary theatre practice.

  • Název v anglickém jazyce

    Reality theatre as a method for social science research: the Vietnamese diaspora in Central Europe

  • Popis výsledku anglicky

    This article examines the use of reality theatre and its seemingly distinct categories, ethnotheatre and documentary theatre, within the social sciences. Reality theatre employs qualitative methodology, data production, and factual information as a basis for the staging process and interlinks social science research with creative practice. This approach, I argue, results in performances that are not only entertaining but informative, educational, or function pedagogically as a stimulus for social change. I argue that the division of reality theatre into several categories can be omitted in favour of a broader approach, in order to analyse the sociocultural realities staged through performance. This is demonstrated through analysis of two theatre projects from Central Europe focused on the Vietnamese diaspora – Rimini Protokoll’s Vùng biên giới (Border Area) (2009), and the Czech part of the What’SAP project (a two-year project connecting Czech Republic, Serbia, Hungary, and France in an exchange of knowledge creation and audience participation in intercultural dialogues) called Každý má v sobě dva vlky (Everyone Has Two Wolves Inside of Them) (2023). By examining and analysing how each project utilises reality theatre, I present them as important examples of the links between social science and contemporary theatre practice.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studies in Theatre and Performance

  • ISSN

    1468-2761

  • e-ISSN

    2040-0616

  • Svazek periodika

    2023

  • Číslo periodika v rámci svazku

    leden

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    1-16

  • Kód UT WoS článku

    001138466400001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85181662316