"Co doopravdy jest" aneb vztah teorie a praxe ve výtvarné výchově
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F12%3A33139449" target="_blank" >RIV/61989592:15410/12:33139449 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-3-404" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-3-404</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-3-404" target="_blank" >10.5817/PedOr2012-3-404</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Co doopravdy jest" aneb vztah teorie a praxe ve výtvarné výchově
Popis výsledku v původním jazyce
Článek reflektuje současnou situaci v oblasti pedagogické teorie a praxe a zvláště se přitom zaměřuje na oblast výtvarné výchovy, v níž se projevuje výrazná disproporce mezi teorií a edukační realitou na školách. V úvodu objasňuje, proč jsou pojmy teoriea praxe chápány jako protikladné a představuje jejich různá filosofická pojetí. Vztah teorie a praxe v pedagogice je ovlivněn tím, že teoretické konstrukty zde mají často normativní charakter, usilují o aplikaci a vliv na praxi. V napjatém vztahu teoriea praxe se výtvarná pedagogika neliší od jiných pedagogických oborů. V textu je podrobněji objasněn vliv výtvarného umění a jeho teorie na výtvarnou výchovu, popsány jsou také příklady střetů mezi teorií a praxí z historie oboru. Aktuálními problémy znemožňujícími zavádění teoretických poznatků do praxe jsou mimoběžnost obou oblastí a nedostatky v poznatkové bázi učitelství, zjištěné u učitelů výtvarné výchovy v praxi a týkající se jejich znalostí kurikula a funkčního slovníku.
Název v anglickém jazyce
"What really is" or the relationship between theory and tractice in Art lessons
Popis výsledku anglicky
This paper reflects the current situation of educational theory and practice, and it deals in particular with art lessons which show significant disproportion between theory and educational reality in schools. In the introduction, the reasons behind theopposing conceptions of the terms theory and practice are outlined and various philosophical approches introduced. The relationship between theory and practice in education is influenced by the fact that theoretical constructs tend to have rather normative character with the objective to be applied and to form the practice. In terms of having strained relationship between theory and practice, art lessons are no different to other educational subjects. The paper further explains the impact of fine art and its theory on art lessons, and it also presents examples of the clash between theory and practice taken from the history of the subject. Current issues which prevent the implementation of theoretical findings into practice are non-paral
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP407%2F12%2FP057" target="_blank" >GPP407/12/P057: Česká muzejní edukace v kontextu současných evropských trendů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
404-427
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—